کفپوش

اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش صنعت آریا » کفپوش اپوکسی » اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربردهای گوناگون رزین اپوکسی

اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اپوکسی یکی از مواد بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می رود، به همین خاطر افراد زیادی تمایل دارند بیشتر از قبل با این مواد آشنا شوند. نام دیگری که برای اپوکسی می توان به کاربرد پولی پوکساید است. پولی پوکساید را می توان یک نمونه از بسپار ترموست ها دانست. اگر با واژه بسپار ترموست آشنایی کافی ندارید می توان از واژه گرما سخت به جای آن استفاده کرد. کاربرد کفپوش اپوکسی در ساختمان سازی بسیار گسترده می باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره آن در اختیار شما قرار دهیم.

اپوکسی چیست؟

اصلی‌ترین سوالی که تا الان برایتان پیش آمده این است: اپوکسی چیست؟ این ماده را می توان حاصل فعل و انفعالات شیمیایی بین اپوکسید رزین و انواع خاصی از سخت کننده ها (هاردنر) دانست.

در روند پیدایش این محصول، بتدا تکپارها به وجود می آیند. تکپارها را می توان نوعی مولکول تکی یا واحد دانست. پیوستن تکپارها به هم می تواند زمینه ساز به وجود آمدن بسپارها یا همان پلیمر شود. سخت کننده های مورد استفاده برای پلی پوکساید ها به دو گروه پلی آمین و پلی آمید تقسیم می شوند.

معمولا پلی آمین ها برای مواردی مثل کفپوش ها مورد استفاده قرار می گیرند. پلی آمین ها را زمانی که ضخامت بالای پولی پوکساید مد نظر باشد می توان استفاده کرد اما پلی آمیدها زمانی کاربرد دارند که ضخامت بالا مد نظر نباشد.

مواد اولیه رزین اپوکسی

کاربردهای گوناگون اپوکسی

علاوه بر کفپوش، می توان استفاده های بسیار زیادی از اپوکسی داشت. تنوع کاربردهای این ماده باعث شده تا در سال های اخیر با استقبال بسیار زیادی مواجه شود. از جمله مواردی که می توان از پولی پوکساید استفاده کرد می توان به موارد ذکر شده در پایین اشاره کرد.

  • صنایع رنگ سازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع نفت
  • کامپوزیت ها و همچنین انواع مختلف قالب های صنعتی
  • هوافضا
  • پوشش مخازن
  • انواع چسب ها
  • و…

مهمترین کاربردهای اپوکسی

یکی از اصلی ترین و مهمترین کاربردهای اپوکسی، استفاده برای کفپوش می باشد. زمانی که نیاز به یک کفپوش بسیار مقاوم، صاف و یکدست داشته باشیم، پولی پوکساید گزینه بسیار خوبی به شمار می رود. کفپوش پارکینگ ها، کارگاه های صنعتی، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی و… از جمله مواردی هستند که می توان از پولی پوکساید استفاده کرد.

کفپوش صنعتی

کفپوش اپوکسی برای پارکینگ کفپوش اپوکسی گرد و غبار را به خود جذب نمی کند، این موضوع باعث می شود تا کمتر از سایر کفپوش ها نیاز به شستشو پیدا کند. این کفپوش پلی پوکساید در برابر سقوط اجسام بسیار مقاوم است، این موضوع باعث شده تا در تعمیرگاه ها گزینه ایده آلی به شمار برود. کفپوش اپوکسی اشتعال زا نیست به همین خاطر در مکانهایی که احتمال آتش سوزی زیاد است، گزینه ای مناسب محسوب می شود.

مقاومت کفپوش پولی پوکساید در برابر مواد شیمیایی بسیار خوب است، این موضوع باعث شده تا در آزمایشگاه ها نیز بتوان از این نوع کفپوش ها بهره لازم را برد.

رزین اپوکسی در هنر

رزین اپوکسی کاربرد بسیار زیادی در هنر دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به نقاشی، تزیین میزها، گردنبند و مهره‌های تزیینی اشاره کرد.

اپوکسی در هنر

مزایای رزین اپوکسی در هنر

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی استفاده از اپوکسی دارای مزایای بسیار زیادی است. در ادامه برخی از آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

محافظت از بتن

برای مثال یکی از مزایای اصلی استفاده از پولی پوکساید، محافظت از بتن می باشد. بتن هایی که برای کفپوش مورد استفاده قرار می گیرند معمولا با گذشت زمان دچار فرسایش و سایر مشکلات می شوند. برای اینکه بتوان مقاومت بتن را تا حدود زیادی افزایش داد و از خراب شدن بتن جلوگیری کرد، می توان لایه ای پولی پوکساید روی آن قرار داد.

عدم جذب آب و ضد رطوبت

عدم جذب آب یکی دیگر از مزایای اپوکسی به شمار می رود. این موضوع باعث شده تا در جاهایی که جذب آب می تواند مشکل آفرین باشد، بتوان از این ماده استفاده کرد. معمولا بتن دارای جذب آب بالایی بوده و وقتی لایه ای از پولی پوکساید روی آن قرار بگیرد، مانع از جذب آب توسط بتن می شود. این ماده علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ آب، می تواند در مقابل سایر مایعات مثل روغن نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد.

کفپوش اپوکسی

عدم جذب آب و ضد رطوبت اپوکسی

تنوع رنگ و زیبایی

از دیگر مزایای اپوکسی این است که می توان آن را در رنگ های بسیار مختلفی اجرا کرد. تنوع در رنگ باعث می شود تا جذابیت های بصری این ماده نیز افزایش میابد. بدین ترتیب می توان علاوه بر کارایی فوق العاده ای که دارد، به فضاهای مختلف ظاهری دلنشین و زیبا بخشید.

شست و شوی آسان

یکی دیگر از مزایای استفاده از اپوکسی در کفپوش مکان های مختلف، راحت تر شدن شست و شو می باشد. پولی پوکساید می تواند کف را یکپارچه کند و این موضوع باعث می شود تا بتوان بدون دردسر خاصی کفپوش را تمیز کرد. همچنین این ماده می تواند در افزایش مقاومت فشاری بتن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. زمانی که لایه ای پولی پوکساید بر روی بتن مورد استفاده قرار می گیرد، مقاومت بتن در برابر فشار 1100 kg/cm2 خواهد شد.

کفپوش رزینی اپوکسی

گروت اپوکسی چیست؟

دوغاب یا گروت اپوکسی از ترکیب رزین اپوکسی با پودر پرکننده ساخته می شود و همین مسئله باعث می شود کف، ضد آب شده و تقریباً به طور کامل در برابر لکه مقاوم باشد. این گروت پایداری و دوام کف را بسیار افزایش می‌دهد و برای محیط‌های خیس و پر تردد بسیار مناسب است.

خوب است بدانیم که گروت یا همان دوغاب سنتی از مخلوطی بر پایه سیمان ساخته می شود و همین ساختار باعث می‌شود که ضد آب نباشد و در واقع وقتی آب به آن برخورد می‌کند و خیس می شود آب را جذب خودش می کند. گروت سیمانی همچنین لکه‌ها و کثیفی‌ها را به راحتی جذب خود می‌کند.

از دیگر مزایای گروت رزین این است که ترک نمی‌خورد، چروک نمی‌شود و تغییر رنگ نیز نمی‌دهد. گروت رزین اپوکسی همچنین برای استفاده در مناطق مرطوب مانند حمام و دستشویی و همچنین فضاهای باز که آب در آنجا وجود دارد ایده‌آل است. گروت رزین همچنین در برابر نفوذ مواد شیمیایی خشن موجود در پاک کننده‌ها بسیار مقاوم است.

پرایمر اپوکسی چیست؟

ماده پرایمر اپوکسی به سیلری گفته می‌شود که روکش غیرمتخلخل دارد. پرایمر اپوکسی را می‌توان بر روی بسیاری از مواد و متریال‌ها مانند فولاد، پلاستیک، پشم شیشه، آهن و… اجرا کرد. هر چه ضخامت پرایمر اپوکسی افزایش یابد، مقاومت آن در برابر خوردگی نیز افزایش می‌یابد. پرایمر اپوکسی به دلیل ویژگی‌هایی مانند توانایی مکانیکی خوب، مقاومت شیمیایی بالا، چسبندگی قوی کاربرد بسیاری در صنعت دارد.

ماستیک اپوکسی چیست؟

ماستیک اپوکسی به دلیل چسبندگی فوق العاده‌ وتنوع رنگی زیادی دارد به طور گسترده برای پوشش درزهای ساختمانی استفاده می‌شود. این محصول در استخرها، کارخانجات، سنگ‌ها، درب و پنجره، سطح بتنی، سطح موزاییکی و… استفاده می‌شود.

برای اعمال ماستیک اپوکسی، سطح را باید تمیز و عاری از هرگونه غبار کرد و سپس اجزا A و B را بر اساس نسبت مورد نیاز مخلوط کرده و استفاده نماییم.

آیا پولی پوکساید سمی است؟

برخی از افراد ممکن است در هنگام استفاده از اپوکسی در موارد مختلف از جمله کفپوش ها با این سوال مواجه شوند که آیا پولی پوکساید سمی است؟ در پاسخ باید بگوییم خیر و جای هیچ گونه نگرانی در هنگام استفاده از آن وجود ندارد. البته در برخی از موارد ممکن است بعضی از افراد به سخت کننده ها حساسیت نشان دهند. البته این موارد بسیار کم و سطحی بوده و مشکل عمده ای به همراه نخواهند داشت.

جمع بندی

اپوکسی یک ماده بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است و خصوصا در صنعت ساختمان به عنوان کفپوش و در صنایع دیگر مانند الکترونیک، هنر، هوافضا و … استفاده می‌شود. این ماده مقاومت کششی، سایشی و مکانیکی بسیار زیادی دارد و همین ویژگی‌ها باعث شده تا استفاده زیادی از آن شود. برای دریافت مشاوره‌های تخصصی درمورد پروژه‌هایتان لطفا با شماره‌ 22382879-021 تماس بگیرید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =