کفپوش

علت استفاده از بتن ضد سایش

کفپوش صنعت آریا » بتن ضد سایش » علت استفاده از بتن ضد سایش
علت استفاده از بتن ضد سایش

بتن ضد سایش

بتن ضد سایش یکی از محصولات گروه بتن است که به علت داشتن مقاومت بالا در برابر تمام شرایط محیطی محبوبیت زیادی در بین عموم مردم دارد. ضد سایش یعنی مقاوم بودن در برابر سایش و نیز برخی عوامل مکانیکی مانند ضربه زدن، تردد ماشین آلات و … در واقع بتن محصولی است که می تواند با هر ترکیبی خاصیتی جدید و خارق العاده ای به ارمغان آورد از این رو می توان با افزودن ترکیبات گوناگون به ساختار اصلی بتن، انواع جدیدی از این محصول ابداع و استفاده کرد. استفاده از بتن ضد سایش باعث می شود سطح بتن به اندازه ای سخت شود که دیگر امکان نفوذ و خوردگی از بین برود.

استفاده از بتن ضد سایش

هر چند که بتن در بین دیگر مواد ساختمانی دارای مقاومت بسیار بالا و محکمی است اما سخت بودن بافت بتن مانع از نفوذناپذیری آب، ضربه و فشار نمی شود و در واقع بتن خالی با گذشت زمان از بین خواهد رفت. پودر ضد سایش که به آن پودر سخت و سفت کننده بتن می گویند. اما چنانچه بتوان به ساختار بتن، موادی افزود که باعث سخت و سفت شدن بافت و نیز نفوذ ناپذیری آن شد، در نتیجه می توان مانع از بین رفتن بتن به مرور زمان نیز شد.

بتن ضد سایش به دلیل ویژگی‌های خود، به عنوان یک راه حل مناسب برای پوشش دادن سطوح مختلفی که در معرض سایش و ضربه قرار دارند، مانند سطوح پل، فرودگاه، بنادر، ایستگاه‌های مترو و…، به کار می‌رود. این بتن دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سایش و ضربه، مقاومت در برابر شوره و سایر مواد شیمیایی مانند روغن و بنزین است. همچنین، این بتن دارای تحمل بالا در برابر وزن و فشار می‌باشد.

استفاده از <yoastmark class=

کاربرد بتن ضد سایش

بیشترین استفاده از بتن ضد سایش اغلب در کف سوله ها، محیط های صنعتی و معابر و پیاده روها می باشد که بیشترین تردد افراد و دستگاه های را دارند چرا که سطح سازه همیشه در معرض خوردگی و سایش قرار دارد.

از مکان های دیگری که بیشترین استفاده از بتن ضد سایش می شود می توان به ساختمان های مسکونی و اداری و نیز ورزشگاه ها اشاره کرد. در مجموع می توان گفت اماکنی که نیاز به کفپوش مقاوم، مستحکم و نیز صاف و زیبا دارند، از ضد سایش بیشتر استفاده می کنند. استفاده از بتن ضد فرسایش در تمامی سازه های بتنی باعث افزایش عمر مفید آنها شده و نیز استحکام و مقاومت سازه را بالا می برد.

انواع کفپوش

استفاده از این نوع بتن بیشتر در جاهایی است که سطح بتن با عوامل بیرونی بیشترین ارتباط و برخورد را دارد. یکی دیگر از مهمترین کاربردهای بتن ضد فرسایش در جاهایی است که بتن با آب سروکار دارد و احتمال ساییدگی و فرسایش بتن از نوع شیمیایی بالاست. قابل ذکر است که از بتن ضد فرسایش در مکان هایی مانند عرشه پل ها و پارکینگ ها هم استفاده زیادی می شود.

کاربرد <yoastmark class=

از دیگر کاربردهای بتن ضد فرسایش عبارتند از:

  • کارواش
  • مکان فرود هواپیما
  • مکان نصب توربین
  • انبار و آشیانه هواپیما
  • نیروگاه ها
  • سردخانه صنعتی، تعمیرگاه
  • سکوهای بارگیری
  • سکوهای سوخت گیری
  • پارکینگ ها
  • کف سازی سالن ها
  • کف سازی کارخانه های صنعتی

پودر سخت کننده بتن چیست؟

اجرای پروژه ی بتن ضد فرسایش جهت کف سازی اماکن پرتردد و شلوغ همواره یکی از معضلات اساسی کارفرماها بوده است. این مشکل در انبارها و کارخانجات صنعتی که دارای تردد زیاد و سنگین ماشین هایی مانند تریلی، کامیون و لیفتراک هستند، به مراتب بیشتر می باشد.

حتما توجه داشته باشید که بتن سخت شده همواره دارای معایبی همچون مقاومت سایشی کم، نفوذناپذیری، ضعف در برابر ضربه و … می باشد که این معضل می تواند در کف سازی باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. لذا جهت رفع مشکلات ذکر شده محصولی بسیار کارآمد در صنایع بتنی به اسم سخت کننده بتن تولید شده که باعث ایجاد سطحی یکدست و صیقلی می شود. از طرفی دیگر مانعی برای صدمات ناشی از عوامل بیرونی و شیمیایی است. همچنین این محصول مقاومت و استحکام سازه های بتنی را تا حدود بسیار زیادی نیز افزایش می دهد. همین امر استفاده از بتن ضد سایش را برای مکان های پر تردد محبوب می کند.

پودر سخت کننده بتن

تعریف پودر سخت کننده بتن

نحوه استفاده از پودر سخت کننده بتن

برای این کار به هنگام اجرای بتن، به روش خشکه پاشی روی سازه ی مورد نظر پاشیده شده و سپس با ماله موتوری پخش می گردد. همانطور که گفته شد اجرای این فرآیند روی سطح بتن تازه، باعث افزایش مقاومت های فشاری و سایشی و نیز کاهش بسیار قابل توجه نفوذپذیری بتن می شود که در نتیجه موجب ارتقای خواص بتن کف خواهد شد.

اغلب جهت انجام موفق پروژه ی بتن ضد سایش ابتدا مرحله بتن ریزی را انجام دهید و کمی صبر کنید تا خمیر مقداری خشک و یا نیمه خشک شده. در آخر با افزودن سخت کننده بتن کار را به اتمام برسانید.

نکات مهم استفاده از بتن ضد سایش

نکته: با توجه به اینکه پودر سخت کننده بتن نفوذ ناپذیر است به این معنی که اجازه ورود آب و رطوبت را به داخل لایه های سطح بتن نمی دهد در نتیجه عدم انباشته شدن آب در بافت بتن باعث ایجاد کفپوشی بدون هیچ آلودگی و کاملا بهداشتی خواهد شد. از این رو بیشتر از این پودر در ساخت کفپوش بتنی مراکز درمانی و نیز کارخانجات تولیدی مواد غذایی و بهداشتی بسیار استفاده می شود. استفاده از بتن ضد سایش در این مکان ها بسیار کاربرد دارد.

حتما باید به این نکته نیز توجه داشت که مقدار پودری که برای هر نوع بتنی استفاده می شود بسیار وابسته به کاربرد آن سطح یا سازه دارد. هر چه کاربری آن اهمیت بالاتری داشته باشد به همان میزان نیز باید پودر بیشتری جهت خروج رطوبت بتن روی آن پاشید. سپس برای داشتن سطحی صاف و دارای مقاومت و استحکام بالاتر باید از ماله های برقی بروی سطح استفاده شود.

انواع روش های استفاده از پودر سخت کننده و ضد سایش

انواع روش های استفاده از پودر سخت کننده

انواع روش های استفاده از پودر سخت کننده و ضد سایش

در برخی پروژه‌های ساختمانی نیاز به افزایش مقاومت سطوح در برابر سایش و ضربه وجود دارد. پودرهای سخت‌کننده و ضدسایش در این صنایع به عنوان یکی از مواد اصلی مخلوط با بتن یا مواد ساختمانی دیگر برای بهبود سطوح بکار می رود.

قبل از اجرای پودر ضد سایش بتن باید بافت بتن دارای ویژگی های زیر باشد:

  • حداکثر نسبت آب به سیمان باید 55 درصد باشد.
  • حداقل عیار بتن 300 کیلوگرم بر متر مکعب باشد.
  • حداقل نسبت آب به سیمان 40 درصد
  • حداکثر هوای بتن 3 درصد باشد.
  • اسلامپ بتن 7 الی 10 سانتیمتر باشد.
  • حداقل ضخامت بتن 8 سانتی متر باشد.
  • حداقل مقاومت فشاری بتن 30 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.

نحوه ی اجرای پودر سخت کننده روی بتن قدیمی

جهت انجام این کار باید ابتدا روی بتن قدیمی یک لایه بتن مسطح به ضخامت حداقل 8 سانتی متر روی سازه انجام شود. سپس طبق فرمول گفته شده در نکات قبلی این مطلب و با رعایت دقیق دستورالعمل، عملیات خشکه پاشی پودر سخت کننده سطح را انجام دهید.

نتیجه گیری

استفاده از بتن ضد سایش مناسب مکان هایی می باشد که به کف سازی مقاوم، مستحکم و زیبا نیاز دارند. همچنین کفپوش بتن ضد سایش در برابر آب، ضربه و فشار نفوذ ناپذیر می باشد که برای سوله ها، محیط های صنعتی، ورزشگاه ها، انبار ها و … کاربرد دارند.

سوالات متداول

  1. آیا نحوه اجرای بتن ضد سایش به کاربری و محیط پروژه بستگی دارد؟
    استفاده از بتن ضد سایش بسته به محیط و خواصی که در معرض آن قرار می گیرند، درجات مختلفی دارد. کاربری پروژه در زمان اجرای کفپوش بتنی بسیار حائز اهمیت می باشد.
  2. روش های اجرای کفپوش بتن ضد سایش کدامند؟
    استفاده از سنگدانه های مقاومت، استفاده از پودرهای سخت کننده پس از انجام بتن ریزی و استفاده از پوشش های ضد سایش پس از سخت شدن بتن جهت ساخت این نوع کفپوش کاربرد دارد.
  3. آیا پودر ضد سایش کف سازی برای محیط زیست خطرناک می باشد؟
    این مواد برای محیط زیست سمی نمی باشند ولی در زمان اجرای پروژه حتما از دستکش و عینک استفاده شود.
4.8/5 - (22 امتیاز)

4 Comments

  1. مسعود حسینی گفت:

    بتن ضد سایش چه فرقی با بتن معمولی دارد؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      بتن ضد سایش عمدتاً با اضافه کردن مواد خاص به مخلوط بتن ساخته می‌شود. این مواد می‌توانند شامل فلزات سخت مانند فولاد، ذرات سیلیسی و یا کربید تنگستن باشند. این مواد به بتن مقاومت بیشتری در برابر سایش و خراشیدگی بخشیده و باعث افزایش عمر مفید بتن می‌شوند.

  2. حامد اسدی گفت:

    برای ماندگاری بیشتر بتن ضد سایش چیکار کنیم؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      برای حفظ ماندگاری بیشتر بتن ضد سایش، می‌توان از روش‌هایی مانند مراقبت و نگهداری منظم و استفاده از روش‌های پوشش‌دهی مانند رنگ و روکش‌های پلیمری استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =