کفپوش

استاندارد ASTMF150-98 (مقاومت الکتریکی کفپوش های آنتی استاتیک)

کفپوش صنعت آریا » استاندارد ASTMF150-98 (مقاومت الکتریکی کفپوش های آنتی استاتیک)

استاندارد مقاومت الکتریکی کفپوش های آنتی استاتیک

در استاندارد روش تست و اندازه گیری مقاومت الکتریکی انواع کفپوش، پوشش، روکش، کفپوش اپوکسی، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک کانداکتیو، کفپوش پلی یورتان، کفپوش پلی یورتان کانداکتیو را بیان می نماید.

الکتریسیته ساکن براثر مالش (ایجاد اصطکاک) بین کفپوش ومواد پلاستیکی مانند کفش، حرکت چرخ و یا موارد مشابه دیگر ایجاد می شود که به‌دلیل ماهیت استاتیک بودن آن در همان محل باقی خواهد ماند که در صورت عدم تخلیه به موقع آن امکان و احتمال انفجار وایجاد خسارت های عمدتا جبران ناپذیر وجود دارد.

در این مقاله سعی شده است ابتدا روش های از بین بردن الکتریسته ساکن ونیز روش های اندازه گیری و انتشارآن خصوصا در اپوکسی مورد بحث قرار بگیرد.

(ESD (Electro Static Discharge تخلیه الکتریسیته ساکن

حتما برای شما اتفاق افتاده است در حالی‌که روی فرش اتاق راه می‌روید، به یخچال می‌رسید و در لحظه‌ای که یک دست شما با درب یخچال تماس پیدا می‌کند احساس برق گرفتگی در شما رخ می‌دهد.

این پدیده همان چیزی است که در فیزیک به آن ESD یا (Electro Static Discharge) یعنی تخلیه الکتریسیته ساکن گفته می‌شود.
یکی از مسائلی که در اتاق عمل با آن مواجه هستیم وجود الکتریسیته ساکن است. به دلیل رفت و آمد‌های زیادی که به اتاق عمل صورت می‌گیرد بر اثر پدیده مالش بین زمین و مواد پلاستیکی مانند دمپایی یا چرخ تخت‌های جراحی الکتریسیته ساکن در روی زمین ایجاد شده و بنا به خاصیت استاتیکی آن، در همان محل باقی می‌ماند.

روش‌های از بین بردن الکتریسیته ساکن در اتاق عمل

وجـود الـکـتـریـسـیـتـه سـاکـن در اتـاق عـمـل کـه در مـجاورت با گازهای بیهوشی و دسـتـگـاه‌هـای High Frequency اسـت مـی‌تواند خطر انفجار را به همراه داشته باشد. بـنـابراین برای از بین بردن آن باید تدابیری اندیشیده شود که از جمله آن استفاده از کفـپوش‌ آنتی استاتیک و کـانـداکـتـیـو در اتـاق عـمـل اسـت.

این کفپوش‌ها بار الکترواستاتیکی که در اثر حرکت وسایل و رفت و آمد افراد به وجود آمده را به حداقل می‌رسانند و مقاومت الکتریکی آنان نیز کنترل شده است.حذف یا کاهش ولتاژ و بار روی محصولات لاستیکی از طریق ایجاد منافذ و راه‌هایی که بار را پراکنده می‌سازد، در بسیاری موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی آنتی استاتیک هر ماده تحت تاثیر خصوصیات بار الکترواستاتیک آن است.

افزودن مقدار کافی کربن سیاه به یک پلیمر، یک شبکه رسانا از ذرات کربن به وجود می‌آورد که درون مخلوط شکل می‌گیرد و موادی با رسانایی الکتریکی وسیع تولید می‌شود. شبکه رسانا نسبت به کشش حساس است و مقاومت الکتریکی ماده بنا به درجه کشش، زمان کشش و درجه حرارت پس از کشش متغیر است.

استاندارد بین‌المللی 2878 ISO در مورد روش‌های استفاده از همین راه‌های انتشار بار بحث می‌کند. استانداردهای اپوکسی در واقع یک روش آزمایشی است برای تعیین مقاومت الکتریکی مواد آنتی استاتیک و کاند الکتیو و محصولاتی که تماما یا قسمتی از آن‌ها از لاستیک تشکیل شده است و مقاومت الکتریکی آن‌ها در محدوده معینی اندازه‌گیری شده و رسانایی آن‌ها با افزودن کربن سیاه یا دیگر مواد مناسب به کل ماده ناشی می‌شود.

آزمـایـش بـا اسـتـفـاده از یـک سـیـستم الکترودی مشخص، بر روی محصول انجام می‌شود. این استاندارد بین‌المللی باید به همراه 2882 ISO و 2883 ISO که محدوده مقاومت را برای محصولات تعیین می‌کند استفاده شود.

استاندارد بین المللی :2882 ISO

این استاندارد بین‌المللی محدودیت‌های مقاومت الکتریکی را برای محصولات آنتی استاتیک و کانداکتیو جهت استفاده بیمارستانی، تعیین می‌کند. این محدودیت معمـولا بـرای محصـولات نـام بـرده شـده در جـدول 1 منـاسبند و مقاومت الکتریکی محصول پس از تولید باید با موارد جدول 1 تطابق داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که مقاومت الکتریکی محصولات آنتی استاتیک برای استفاده در مناطق anaesthetizing بیمارستان‌ها نباید در طول مدت استفاده بیش از 108 اهم باشد.
نکته هشدار دهنده: ‌محصولاتی که ویژگی استاتیکی خود را از یک پوشش نازک رسانا به دست می‌آورند در نتیجه فرسودگی یا اثر حلال حین استفاده ممکن است ویژگی آنتی استاتیکی خود را از دست بدهند.

استاندارد بین المللی :2883 ISO

این استاندارد محدودیت‌های مقاومت الکتریکی را برای محصولات آنتی استاتیک و کانداکتیو جهت استفاده صنعتی تعیین می‌کند.
نکته: مقاومت الکتریکی لاستیک‌های آنتی استاتیک با افزایش مدت زمان استفاده از آن‌ها افزایش می‌یابد حد ماکزیمم مجازی که از این افزایش ناشی می‌شود بستگی به نوع استفاده از محصول دارد.

ابزارهای آزمایش

آزمایش باید توسط وسیله‌ای با ولتاژ ظاهری مدار باز 500 Vdc ، ترجیحا یک تستر عایق (اهم متر) یا با هر وسیله دیگری که نتایج قابل مقایسه را بیان کند انجام شود.

ایــن وسـیـلــه بــایــد بـه قـدری دقیـق بـاشـد کـه مقاومت را تا 10% تعیین کند. مقادیر به‌دست آمده برای مقاومت نسبت به ولتاژ به کار برده شده مـتـغییر است و زمانی که از ولتاژهای پایین در آزمایش استفاده می‌شود، امکان خطا وجود دارد هنگام تحلیل مدار ولتاژ به کار برده شده برای محصول نباید کمتر از 40 ولت باشد.

روش آزمایش کفپوش بدین صورت است کـه الـکـتـرودهـا را در دو مـنـطـقـه مـربـع شـکل با جـوانـب حـدودا 25 مـیـلـی متری قرار می‌دهیم به‌طوری که بین دو لبه مقابل هم 5+50 میلی متر فـاصـلـه بـاشد. اتصالات فلزی را به الکترود‌ها وصل کرده و مقاومت را اندازه می‌گیریم.

1/5 - (1 امتیاز)

کفپوش اپوکسی

ارائه انواع کفپوش اپوکسی با متریال بالا

رزومه ما

با مشتریان ما آشنا شوید

گواهینامه ها و افتخارات ما

بین المللی و داخلی

کد رال اپوکسی
کد رال رنگ