کفپوش

بررسی مهمترین نکات در اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کفپوش صنعت آریا » کفپوش آنتی استاتیک » بررسی مهمترین نکات در اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
بررسی مهمترین نکات در اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

در عصر جدید اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در جاهایی که نیاز به ظاهری زیبا، یک دست و دارای قدرت بالای شیمیایی هستند به کار می رود کاربرد آن در این سال های اخیر بالاتر رفته است. کفپوش اپوکسی نسبت به دیگر روش های سطح سازی بهترین گزینه می باشد. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بر پایه اپوکسی و هاردنر پلی آمینی تغییر شکل داده است و ارائه می شود. در اجرای این نوع کفپوش از یک ماده شیمیایی آلی استفاده می گردد که باعث هدایت  الکتریسیته ساکن از سطح به منبع تخلیه الکتریسیته ساکن و یا چاه ارت می شود.

کاربردهای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

به دلیل وجود الکتریسیته ساکن در جاهای حساسی همچون بیمارستان ها، اتاق های فرمان، صنایع غذایی و… که احتمال تشکیل جرقه و انفجار زیاد است. از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می شود. توجه داشته باشید که این نوع کفپوش علاوه بر اینکه خاصیت مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی دارد، خاصیت رسانایی را نیز دارا می باشد که با انتقال بارهای الکتریکی به چاه ارت در نهایت از ایجاد الکتریسیته ساکن در فضای مورد نظر جلوگیری می کند.

از ویژگی های بارز اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک این است که دارای مقاومت حرارتی شیمیایی و مکانیکی بسیار خوبی است. حتما دقت داشته باشید که نباید در ساختار این محصول از مواد غیر حلال و رقیق کننده غیرواکنش گرا استفاده شده باشد چرا که رعایت این نکته باعث ماندگاری طولانی مدت کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک خواهد شد.

کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کاربرد انواع کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

در مواردی روکش سطوح باید دارای ویژگی هدایت الکتریسیته ساکن و جریان های الکتریکی از سطح باشد لذا از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می شود.

  • آزمایشگاه های الکترونیک و اندازه گیری دقیق
  • اتاق تجهیزات برق و الکترونیک
  • اتاق سرور کامپیوتر
  • روکش کف اتاق عمل و ریکاوری بیمارستان ها
  • اتاق های تمیز کارخانه ها و صنایع نظامی
  • اتاق پست برق
  • اتاق های ایزوله مراکز درمانی و صنعتی
  • اتاق اختلاط رنگ
  • اتاق های مراکز مخابراتی
  • کارخانه های داروسازی

نکات اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

اجرای این نوع کفپوش با کیفیت بالایی باشد، باید این نکات مهمی را رعایت کرد بدانید که آماده سازی سطح زیرین روکش بسیار با اهمیت بالایی دارد  ابتدا باید با یک ماده ی قوی پاک کننده چربی آلودگی و چربی ها را از بین ببرید. بعد از تمیز شدن سطح حال نوبت به آماده سازی با روش مکانیکی است که در آن به وسیله ی تجهیزات ساب زنی و سنگ زنی، شستشوی مکانیکی سطح را به طور کامل پاکسازی می کنند تا نتیجه سطحی صاف و هموار شود. در گام بعدی از بین بردن گرد و خاک باقیمانده با استفاده از وسایل مکنده گرد و غبار است.

نکات اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

نکات مهم اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

مقاومت شیمیایی مکانیکی حرارتی این کفپوش یکی از ویژگی های ممتاز آن می باشد که مدت زمان مورد نیاز جهت اجرای کفپوش آنتی استاتیک حداکثر یک هفته می باشد که  24 ساعت بعد از اجرا قابلیت تردد را دارد و بعد از گذشت 72 ساعت می توان بهره برداری کرد. در حال حاضر این کفپوش دارای 350 رنگ صنعتی می باشد که تمامی مراحل آماده سازی تا بهره برداری کفپوش آنتی استاتیک براساس استانداردهای ISO 2878 می باشد.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

حساسیت اجرای مراحل کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در مراکز گوناگون بسیار زیاد می باشد. در ادامه مراحل اجرای این نوع کفپوش ها را برای شما شرح می دهیم.

آماده سازی سطح

آماده سازی سطح زیرین کفپوش اهمیت بالایی دارد تمام سطح زیرین خشک تمیز صاف و بدون آلودگی باشد. و رطوبت سطح زیرین حداکثر 5 درصد باشد.

اجرای لایه اولیه پرایمر

جهت یکنواختی مواد باید تمامی اجزای پرایمر قبل از مخلوط شدن به خوبی با همدیگر مخلوط شوند. بعد از مخلوط کردن اجزای تشکیل دهنده پرایمر باید به مدت حداقل 4 دقیقه به آهستگی با روش دستی یا مکانیکی به خوبی مخلوط  شوند. سپس پرایمر را با استفاده از یک غلطک یا قلمو روی سطح خشک و تمیز شده ریخته شود.

قرار دادن نوار مسی یا آلومینیومی روی سطح

بعد از خشک شدن کامل پرایمر روی سطح اکنون نواری از جنس مس یا آلومینیوم را با فاصله 1 تا 4 متری از همدیگر و در جهت طولی و عرضی روی سطح مورد نظر قرار دهید. و در آخر کار باید نوار های فلزی را به چاه ارت متصل کنید.

مراحل اجرای کفپوش آنتی استاتیک

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

اجرای لایه میانی

یکی از مراحل انتهایی اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، اجرای لایه میانی می باشد. بعد از گذشت 6 تا 8 ساعت از اجرای پرایمر و نیز چسباندن نوارهای مسی یا آلومینیومی روی سطح حالا نوبت گذاشتن لایه کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک روی سطح می باشد.

اجرای لایه ی نهایی

توجه داشته باشید که کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک دارای تنوع رنگ بالا با هر نوع سلیقه ایی است. حال که رنگ مورد نظر خودتان را انتخاب کردید روی سطح مورد نظر  اعمال کنید. لایه نهایی باید بعد از خشک شدن لایه میانی روی سطح اجرا شود باید یک بازه 12 ساعته کار متوقف کرد. اگر لایه میانی زبر باشد باید با کاغذ سنباده رو سطح کشیده شود تا سطح صاف و یک دست شود این کار برای چسباندن لایه ها است. باید دقت داشته باشیم که سطح برای اجرای کار پایانی تمیز و بدون هرگونه گردو غبار و آلودگی باشد.

نتیجه گیری

الکتریسیته ساکن به خصوص در فضاهای صنعتی بسیار خطرناک می باشد چرا که با کوچکترین جرقه یا بخار امکان انفجار به شدت بالایی وجود دارد. البته کفپوش های سیمانی خود دارای خاصیت آنتی استاتیک می باشند اما مزیت های کفپوش های رزینی مثل نظافت راحت، زیبایی و … را ندارند. اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک را حتی در محیط های دارای ترافیک سنگین به دلیل دارا بودن خاصیت مقاومت مکانیکی عالی نیز می توان به کار برد.

سوالات متداول

  1. ضخامت کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک چقدر است؟
    ضخامت این کفپوش 4-5 میلیمتر می باشد.
  2. اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بر روی چه سطوحی انجام می شود؟
    این نوع کفپوش برای تمامی سطوح سنگ موزاییک و بتن قابلیت اجرایی دارد.
  3. طول عمر کفپوش آنتی استاتیک چقدر است و به عواملی بستگی دارد؟
    بسته به نوع مواد به کار رفته و شیوه ی اجرایی و نیز در صورت استفاده درست، تعمیر و نگهداری پیوسته می تواند تا 10 سال دوام داشته باشد.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 16 =