کفپوش

تولید و ساخت ترکیبات پلی یورتان برای کف سازی

کفپوش صنعت آریا » کفپوش پلی یورتان » تولید و ساخت ترکیبات پلی یورتان برای کف سازی
ساخت ترکیبات پلی یورتان

ترکیبات پلی یورتان که یک ماده پلیمری و شیمیایی بسیار قوی است از ایزوسیانات و پلی ال می باشد که در صنایع مختلف به شکل های متفاوتی کاربرد دارد. مهمترین استفاده از این ترکیبات، کفپوش پلی یورتان با صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد هر چند که افراد متخصص در صنعت پوشش دهی توانسته اند کابردهای بسیار مفیدی از پلی یورتان ها داشته باشند. ساخت ترکیبات پلی یورتان برای پوشش های شفاف جهت پوشش دهنده های تک لایه مخصوص بام ها و رنگ های مشخص کردن محل گذر عابرین پیاده، عایق کاری ساختمان، صندلی خودرو، سپر و ضربه گیر خودروها، عایق حرارتی و … کاربرد دارد.

پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان گروهی از مواد شیمیایی می باشند که حاصل واکنش ترکیبات پلی ال ها و ایزوسیانات ها می باشند. اولین بار در سال 1937 در آلمان توسط اوتر باتر کشف شد و بعدها به دلیل داشتن کاربردهای وسیع در صنایع مختلف پیشرفت های زیادی داشته است. بد نیست بدانید که اولین پلی اورتان ها، از واکنش دی ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان ها موادی هستند که در ساختار آنها پیوند اورتانی موجود است.

پلی یورتان

ترکیبات پلی یورتان

ساخت ترکیبات پلی یورتان در واقع ساخت پلیمرهایی دارای پیوند اورتانی می باشند. که حاصل واکنش افزایشی بین یک دسته ایزوسیانات و یک ترکیب حاوی هیدروژن فعال مانند گروه هیدروکسیل هستند.

توجه: گروه های ایزوسیانات بسیار واکنش پذیر می باشند و به همین جهت برای انجام واکنش ها نیاز به افزایش دما ندارند بدین معنی که واکنش در دمای محیط انجام می پذیرد.

ساخت ترکیبات پلی یورتان

از ترکیبات و ویژگی های خاص این دسته از پلیمرها، این است که بعد از واکنش تبدیل به ساختاری پایدار می شوند. از این رو می توانند به شکل های مختلف مانند فیلم، فوم، پودرها و مایعات نیز تولید شوند.

انواع کاربردهای ترکیبات پلی یورتان

با توجه به اینکه پلی یورتان در واقع فومی متراکم با دانسیته بالا است لذا می توان با تزریق کردن آن در قالب های مختلف به شکل ابزارهای پیش ساخته با انواع طرح ها درآمده و همین مزیت باعث افزایش تنوع کاربردها و کارایی این ماده ی پلیمری می شود. در حال حاضر با قاطعیت می توان گفت که پلی یورتان ها در هر تکنولوژی و صنعتی وجود دارند.

کاربردهای ترکیبات پلی یورتان

انواع کاربردهای ترکیبات پلی یورتان

ساخت ترکیبات پلی یورتان در ساختمان سازی

افزایش جمعیت باعث گرم شدن بیش از گذشته زمین شده است. همچنین هدر رفتن انرژی گرمایی از ساختمان ها سهم بزرگی در گرم شدن کره زمین داشته است. لذا پیدا کردن هر راهکاری که بتواند مانع از انتشار گازهای مضر شود، امری بسیار حیاتی می باشد. از این رو استفاده از پلیمر پلی یورتان در ساخت و ساز کاربردهای بسیار زیادی داشته است.

مزایای استفاده از پلی یورتان در صنعت ساختمان سازی

  • امروزه روش های نوینی در ساخت و ساز ابداع شده است. به طور مثال در حال حاضر استفاده از متریال های پیش ساخته و سبک پلی یورتان بهترین جایگزین برای گچ بری های سنتی هستند. این ماده دارای خواص پرکاربرد و ایمن می باشد.
  • از ساخت ترکیبات پلی یورتان سقفی به عنوان عایق سقف استفاده ی زیادی می شود. این ماده به عنوان یک عایق دارای قیمت بسیار مناسب، دوام بالا و استفاده ی راحت است.
  • به دلیل اینکه پلی یورتان مانع از هدر رفتن انرژی می شود. به همین جهت امروزه کاربردهای زیادی در زندگی دارد. ضمنا پلی یورتان به عنوان یک ماده ی دوست دار محیط زیست به آن توجه ویژه ای می شود.
  • استفاده از پلی یورتان به عنوان یک عایق روشی است بسیار بادوام، ایمن و مقرون به صرفه جهت جلوگیری از انتشار گازهای مضر گلخانه ای همچون دی اکسید کربن که باعث گرم شدن زمین می شود. در فصل سرما با کاهش هدر رفتن گرما در خانه و سازمان ها مانع از دست رفتن انرژی می شود. در تابستان ها نیز در خنک نگه داشتن ساختمان ها نقش مهمی دارد. این عایق بندی که معمولا در سقف، دیواره ها، اطراف لوله ها و بین طبقات استفاده می شود از ترکیب با پلی یورتان به دست آمده است.
مزایای استفاده از پلی یورتان در صنعت

مزایای استفاده از پلی یورتان در صنعت ساختمان سازی

ترکیبات پلی یورتان برای کف سازی

رایج ترین و متداول ترین کاربرد پلی یورتان استفاده به عنوان پوشش کف می باشد. پلی یورتان ها به علت داشتن مقاومت و استحکام بالا در مقابل خوردگی سبب شده تا از این ماده به عنوان یک پوشش بسیار مناسب و بادوام در مقابل تغییرات آب و هوایی، خوردگی در پل ها، کف ها، دیوارها، کابل ها، جاده ها و … به صورت بسیار گسترده استفاده شود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه کیفیت پلی یورتان ها از زمان تولید پیوسته در حال بهبود بوده است اما محققان امروزه نیز در تلاشند تا بتوانند ویژگی های دیگری همچون ویژگی کششی بهتر و بیشتری را به این ماده اضافه کنند. در صورت ادامه تحقیقات در این زمینه می توانیم شاهد تولید و ساخت ترکیبات پلی یورتان هایی ارزان تر و سریع تر نیز باشیم. همانطور که گفته شد استفاده از کفپوش پلی یورتان در ساختمان ها و مکان های پرتردد بسیار رایج و حائز اهمیت می باشد. جهت دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان کفپوش صنعت آریا تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

  1. انواع کاربردهای پلی یورتان کدام است؟
    پلی یورتان در صنعت ساختمان، صنایع دریایی، کامپوزیت های چوبی، صنعت پوشاک و منسوجات، در لوازم خانگی، کفپوش و بسته بندی، پزشکی، در صنعت خودرو، به عنوان پوشش و … کاربرد دارد.
  2. کاربرد پلی یورتان در ساختمان سازی چیست؟
    ساختمان های امروزی بر اساس پیشرفت های موجود به گونه ای طراحی و ساخته می شوند تا بتوانند متریال های مختلفی همچون نصب آسان، سبک بودن، دوام و کاربری بالا را داشته باشند. استفاده از پلی یورتان و ترکیب آن با مواد ساخت و ساز می تواند دستیابی به این نیازها را شدنی کند. ساخت ترکیبات پلی یورتان و استفاده از آنها در تمامی قسمت های ساختمان کاربرد دارد.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =