کفپوش

اجرای کفپوش اپوکسی (مرحله به مرحله)

کفپوش صنعت آریا » اجرای کفپوش اپوکسی (مرحله به مرحله)
اجرای کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پیچیده نیست. با این وجود برای اجرای دقیق و باکیفیت یک کفپوش بدون نقص، لازم است تا اطلاعات جامعی درباره مراحل و ترتیب آن داشته باشید. اجرای کفپوش اپوکسی یک فرآیند کاری است که نیاز به تجربه و آگاهی فنی دارد. برای اجرای کفپوش اپوکسی، ابتدا باید سطح زیرین کاملاً تمیز و صاف شود. سپس، برای تهیه سطح مناسب برای اپوکسی، ممکن است نیاز به تراشکاری، شنیدن و خشک کردن سطح باشد.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

به منظور دسترسی آسان در ابتدا لازم است محل پروژه تا حد امکان تخلیه شود. باتوجه به اینکه آماده سازی زیرآیند یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای کفپوش اپوکسی است، بنابراین لازم است کلیه اقدامات مربوطه به صورت دقیق و با دقت فراوان صورت گیرد. پس از تخلیه محل پروژه، لازم است سطح زیرآیند به صورت کامل کفسابی شود تا بدین ترتیب علاوه بر پاکسازی سطح از انواع آلودگی قبلی، از چسبندگی متریال کفپوش به سطح نیز اطمینان حاصل شود. این شامل تمیزکاری سطح، برداشتن آلودگی‌ها، حذف قدیمی‌ترین کفپوش‌ها، و تراشیدن سطح به منظور ایجاد ترکیبات مکانیکی برای چسبندگی بهتر کفپوش اپوکسی می‌شود. دقت کنید که بسته به شرایط زیرآیند ممکن است اجرای این مرحله، بیش از یک مرحله به طول انجامد. علاوه بر کفسابی، یکی دیگر از اقدامات لازم در این مرحله، برطرف نمودن ایرادات سطحی از قبیل انواع ترک و شکستگی، قبل از اجرای کفپوش است.

1- آماده سازی سطح پیش از اجرای اپوکسی

اولین مرحله از اجرای کفپوش اپوکسی، اجرای پرایمر است. پرایمر یک ترکیب دو جزئی از رزین اپوکسی و هاردنر است. معمولا به صورت شفاف و رقیق می باشد. وظیفه اصلی پرایمر نفوذ به زیرآیند و ایجاد یک لایه بسیار نازک روی سطح می‌باشد. البته بسته به شرایط زیرآیند ممکن است اجرای پرایمر بیش از یک مرحله صورت پذیرد. با توجه به اینکه چسبندگی لایه‌های کفپوش به زیرآیند توسط پرایمر صورت می‌گیرد، لازم است اجرای این لایه اهیمت بسیاری دارد.

آماده سازی سطح برای اجرای کفپوش اپوکسی

آماده سازی سطح جهت اجرای کفپوش های اپوکسی

2- اجرای لایه میانی

اجرای لایه میانی دومین مرحله از اجرای کفپوش اپوکسی است. متریال مورد استفاده در این لایه که قبلا مطابق دستورالعمل تولیدکننده با یکدیگر مخلوط شده اند، معمولا توسط غلطک پشمی و غالبا طی دو مرحله مجزا اجرا می‌شوند. یکی از نکات مهم در اجرای این لایه توجه به مدت زمان کاربری متریال است، چرا که در صورت عدم اجرای متریال در مدت زمان کاربری فرآیند پخت آغاز شده و به این ترتیب کیفیت نهایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این برای افزایش استحکام، استفاده از متریال معدنی اعم از سیلیس در این مرحله توصیه می‌شود.

اجرای لایه پرایمر اپوکسی توسط کارگران اپوکسی کار

3- مخلوط کردن رزین و هاردنر

در سومین گام از مراحل اجرای کفپوش اپوکسی، لازم است تا در ظرف یا سطلی تمیز، رزین و هاردنر را با استفاده از یک همزن متصل به یک دریل پر سرعت برقی کاملاً مخلوط کنید. تا زمانی که مخلوط همگن شود، حداقل ۲ دقیقه زمان لازم دارید. این ترکیب را هرگز در یک ظرف نگه ندارید و آن را در یک سینی غلتکی تمیز که آماده برای فرایند نورد است، انتقال دهید. توجه داشته باشید که اگر مجموعه این اقدامات که تحت عنوان مخلوط کردن رزین و هاردنر به آن اشاره کردیم، بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد، این ترکیب قابل استفاده نخواهد بود.

4- غلتک زنی

یکی از اقدامات مهمی که اجرای آن تاکید می‌شود، استفاده از غلتک است. بهترین روش انجام مرحله‌ی غلتک زنی این است که به صورت جلویی به عقب (عمودی) و سپس چپ به راست (افقی) و بدون آغشته کردن مجدد غلتک به ترکیب رزین هاردنر، این کار را انجام دهید. این فرایند موجب خروج هوا و ایجاد روکشی یکنواخت می‌شود که از تشکیل حباب در سطح اپوکسی جلوگیری می‌کند.

اجرای اپوکسی غلکطی

5- اجرای لایه تاپ کوت اپوکسی

برای ادامه روند اجرای کفپوش اپوکسی لازم است تا سطح کار به خوبی خشک شود. برای اطلاع از مدت زمان لازم برای خشک شدن کفپوش به برگه آنالیزی که توسط تولیدکننده ارائه شده است مراجعه فرمایید. البته توجه داشته باشید شرایط محیطی نیز در مدت زمان خشک شدن کفپوش تاثیرگذارند بنابراین برای اطمینان از مدت زمان لازم از کارشناسان فروش شرکت تولیدکننده کمک بگیرید.

در نهایت در صورتیکه لایه قبلی کاملا خشک شده است، می‌توانید روکش رنگی کفپوش را اجرا نمایید.

6- تمیز کردن ابزار پس از اجرای اپوکسی

فراموش نکنید که ابزارهای‌تان را با تینر تمیز کنید. برس‌های غلتکی قابل تمیز شدن نیستند و پس از اتمام پروژه باید دور ریخته شوند.

اجرای کفپوش صیقلی

اجرای کفپوش صیقلی آزمایشگاه

جمع‌بندی

با توجه به افزایش روزافزون کاربرد کفپوش اپوکسی، در این مقاله به ترتیب مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پرداختیم. به یاد داشته باشید این مراحل می‌تواند با توجه به دستور العمل‌های کارخانه تولیدکننده اپوکسی با تغییراتی مواجه شود. به طور کلی آماده سازی سطح پیش از اجرا، اجرای پرایمر، مخلوط کردن رزین و هاردنر، غلتک زنی، اجرای لایه اپوکسی و تمیز کردن ابزار پس از اجرا،6 گام اصلی اجرای کفپوش اپوکسی هستند که باید به ترتیب انجام شوند.

نمونه کفپوش های اپوکسی اجرا شده

قبل از کار کفپوش اپوکسی فروشگاه زنجیره ای دارا البرز

قبل از کار کفپوش اپوکسی فروشگاه زنجیره ای دارا البرز

نمونه کار کفپوش آنتی استاتیک

نمونه کار کفپوش آنتی استاتیک

نمونه کار کفپوش آنتی استاتیک

نمونه کار کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش اپوکسی عایق صنایع مس سرچشمه ایران

کفپوش اپوکسی عایق صنایع مس سرچشمه ایران

کفپوش رزینی انبار و کارخانه

 

مشاهده نمونه کارهای کفپوش صنعت آریا

سوالات متداول

  1. اجرای کفپوش اپوکسی چقدر زمان می برد؟
    زمان اجرای کفپوش اپوکسی به عوامل مختلفی مانند اندازه و شکل سطح کف، شرایط محیطی، نوع و مارک اپوکسی، تجهیزات و تکنیک‌های استفاده شده برای نصب، تعداد لایه‌های اپوکسی و مدت زمان خشک شدن آن بستگی دارد. با این حال، برای یک سطح کف متوسط به میانگین حدود ۳ تا ۵ روز زمان نیاز است تا کفپوش اپوکسی به طور کامل خشک شود و قابل استفاده باشد.
  2. آیا می‌توانم خودم کفپوش اپوکسی را نصب کنم؟
    بله، در صورتی که دارای تجربه و مهارت کافی در اجرای کارهای ساختمانی باشید، می‌توانید خودتان کفپوش اپوکسی را نصب کنید. با این حال، برای دستیابی به نتیجه‌ای بهتر و جلوگیری از خطاهای احتمالی در اجرای کفپوش اپوکسی بهتر است که این کار را توسط کارشناسان مجرب و با تجهیزات کافی انجام دهید.

4.9/5 - (40 امتیاز)

4 Comments

  1. علیرضا محمدی گفت:

    برای اجرای کفپوش اپوکسی شرایط آب و هوایی مهمه؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      بله، شرایط آب و هوایی در اجرای کفپوش اپوکسی مهم است. در واقع، دمای هوا، رطوبت و تهویه مناسب در فرآیند خشک شدن اپوکسی تأثیرگذار هستند و باید به آن‌ها توجه شود.

      درباره دمای هوا، باید به یاد داشت که دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه سلسیوس باعث کند شدن فرآیند خشک شدن اپوکسی می‌شود و در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس به دلیل خشک شدن سریع‌تر، فرصت کافی برای صاف کردن و پرسیدن سطح اپوکسی فراهم نیست. بنابراین، دمای مناسب برای اجرای کفپوش اپوکسی در بازه ۱۵-۲۵ درجه سلسیوس قرار دارد.

      در مورد رطوبت، باید به یاد داشت که رطوبت بالای هوا باعث افزایش زمان خشک شدن اپوکسی می‌شود و در نتیجه، ممکن است فرآیند نصب به طولانی شدن و تأخیر در تحویل کار به مشتری منجر شود. بنابراین، بهتر است که در شرایطی که رطوبت باالتر از ۸۵ درصد است، اجرای کفپوش اپوکسی به تعویق افتاده و موقتاً به تأخیر انداخته شود.

      همچنین، تهویه مناسب در محیط نصب نیز بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل شود که در محل نصب کفپوش اپوکسی، تهویه مناسب وجود داشته باشد تا از انباشت گازهای سمی و بوی نامطبوعی که در فرآیند هارد شدن اپوکسی ایجاد می‌شود جلوگیری شود.

  2. نسیم پتروشیمی گفت:

    میشه از دستگاه‌های خشک کننده برای کمک به خشک شدن اپوکسی استفاده کرد؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      بله، می‌توان از دستگاه‌های خشک کننده برای کمک به خشک شدن اپوکسی استفاده کرد. اما باید دقت کرد که این دستگاه‌ها باید دارای کنترل دما و رطوبت باشند تا بهترین نتیجه را در خشک شدن اپوکسی بدهند. همچنین، باید در نظر داشت که استفاده از دستگاه خشک کننده ممکن است موجب ایجاد تغییرات در دما و رطوبت محیط شود که ممکن است باعث تغییرات در عملکرد و نتیجه نهایی کفپوش اپوکسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =

کفپوش اپوکسی

ارائه انواع کفپوش اپوکسی با متریال بالا

رزومه ما

با مشتریان ما آشنا شوید

گواهینامه ها و افتخارات ما

بین المللی و داخلی

کد رال اپوکسی
کد رال رنگ