کفپوش

نکات مهم در اجرای ملات ضد اسید

کفپوش صنعت آریا » مقالات » نکات مهم در اجرای ملات ضد اسید
انواع ملات ضد اسید

اجرای ملات ضد اسید

نکات مهمی در اجرای ملات ضد اسید است که قبل از شروع کار باید به آنها توجه شود. برای مثال سطح مورد نظر حتما تمیز، بدون هر گونه گرد و غبار، روغن، گریس و دیگر آلودگی ها باشد. ملات ضد اسید، ترکیبی دو جزئی است که مواد موجود در آن ساختار پلیمری داشته است.

اجرای ملات ضد اسید

ملات ها در برابر مواد اسیدی و قلیایی بسیار مقاوم می باشند. بیشترین کاربرد را در صنایعی دارند که در خطر مواد خورنده هستند. کاربردهایی مانند سیستم آب و فاضلاب، حوض های فاضلاب، حوض های اسید شویی، مخازن ذخیره اسید و … مقاومت اجرای ملات ضد اسید در برابر اکسیدان های مقاومی همچون اسید سولفوریک، پراکسید نیتروژن، الکل ها و حلال ها دارند. به همین منظور از آن جهت نصب، بندکشی کاشی و آجر مقاوم در برابر اسید در سامپ ها، پیت ها، لوله ها و مخزن ها، کف و سطوح فونداسیون می توان استفاده کرد.

انواع ملات ضد اسید و کاربرد هر یک

با انواعی از اجرای ملات ضد اسید و کارایی هر کدام و ویژگی و خصوصیات آنها آشنا می شویم.

ملات های رزینی یا پلیمری

ملات های بر پایه ی رزین یا پلیمر در برابر بارهای شیمیایی بسیار مقاوم می باشند و به رزین های ضد خوردگی نیز معروف هستند. در این نوع ملات امکان استفاده از انواع رزین ها وجود دارد که برای مثال می توان به رزین اپوکسی، رزین فنولیک، رزین فوران، رزین وینیل استر و پلی استر غیراشباع اشاره کرد. توجه داشته باشید که ملات رزینی در مقایسه با اجرای ملات ضد اسید سیلیکاتی مقاومت بهتری در برابر نفوذ مایعات و عوامل خورنده دارند.

ملات ضد اسید سیلیکاتی

بهتر است این نکته ی بسیار مهم را در مورد ملاتهای سیلیکاتی بدانید که در برابر مواد قلیایی و نیز محیط های خنثی مثل مکان های شستشو با آب مقاومت خوبی ندارند اما در برابر تمامی اسیدها، اسیدهای اکسید کننده، ترکیبات اکسید کننده و حلال ها مقاومت بسیار زیاد و طولانی مدتی دارند. بیشترین کاربرد این نوع ملات ضد اسید بیشتر در جاهایی است که اسیدهای معدنی با غلظت بالا وجود دارد.

جالب است بدانید که از ملات سیلیکاتی به علت مقاومت حرارتی بالا و تحمل تا دمای 900 درجه سانتی گراد، در دودکش های صنعتی که حرارت بالایی دارند استفاده می شود.

ملات ضد اسید رزینی بر پایه رزین فوران و کاربرد آن

این نوع ملات دو جزئی می باشد. که یک بخش آن پیوند دهنده و یک جزء دیگر به شکل پودر می باشد. که پیوند دهنده رزین فوران است. بخش پودر تشکیل شده از فیبر های کربنی یا سیلیسی به همراه هاردنر رزین فوران می باشد. اجرای ملات ضد اسید مقاومت خوبی در مقابل مواد خورنده و مواد قلیایی دارند. مقدار مقاومت حرارتی آن نیز در حدود 200 درجه سانتیگراد می باشد.

ملات بر پایه رزین پلی استر غیر اشباع و وینیل استر

این نوع  نیز دو جزئی می باشد که یک بخش آن پیونده دهنده و بخش دوم به صورت پودر می باشد که پیوند دهنده در واقع همان رزین است. این ملات در برابر مواد قلیایی و حلال ها مقاومت کمی دارند اما در مقابل مواد اکسید کننده همچون عوامل خنثی و اسیدی به شدت مقاوم است. همچنین اجرای ملات ضد اسید در برابر مواد خورنده نیز عملکرد خوبی دارد.

ملات ضد اسید بر پایه رزین اپوکسی و کاربرد آن

این ملات سه جزئی بوده که یک بخش آن پیونده دهنده، یک بخش هاردنر و بخش آخر به صورت پودر می باشد. دقت کنید که پیوند دهنده همان رزین اپوکسی استر و پودر از نوع فیلترهای کربنی یا کم است. هاردنر نیز اغلب پلی آمین آروماتیک و آلیفاتیک و بصورت مایع می باشد.

مقاومت این نوع ضد اسید  به نوع هاردنر بستگی دارد.  هر چند که بیشتر از این نوع ملات برای سطوحی که نیازمند مقاومت بالای مکانیکی و شیمیایی هستند. استفاده می شود به طور مثال استفاده در نصب و بندکشی آجرها و کاشی های سطح مخازن و نیز راکتورها.

ملات ضد اسید رزین فنولیک

این نوع ملات دو جزئی بوده و حاصل واکنش بین فنل و فرمالدئید است. دارای مقاومت متغیری می باشد اما جهت مقاومت در برابر مواد قلیایی، اسیدها، اکسید کننده ها و برخی حلال ها پیشنهاد نمی شود. یکی از کاربردهای این نوع اجرای ملات ضد اسید استفاده در مخازن اسیدشویی است. باید توجه داشت که از اسیدهای قوی به عنوان هاردنر در این ملات استفاده می شود از این رو نباید به طور مستقیم روی کربن استیل یا بتن استفاده شود و جهت رفع این مشکل می توان از یک لایه اولیه استفاده شود.

نحوه انجام ملات ضد اسید

قبل از شروع کار باید سطح مورد نظر را به خوبی مرطوب کنیم و بعد با میکسر تمام اجزاء را براساس دستورالعمل و مطابق با نسبت ترکیب مواد در یک ظرف پلاستیکی خوب مخلوط کنید. در حین روشن بودن همزن باید جزء پودری را به جزء مایع اضافه کنید. اکنون ملات آماده شده است. بسته به نوع کاربرد و با یک ماله نازک کاری و یا کاردک با ضخامت حداکثر 5 میلی متر در هر مرحله اجرا کنید. دقت داشته باشید جهت رسیدن به ضخامت بالای 5 میلی متر باید مراحل اجرا را به صورت لایه لایه انجام دهید.

آماده سازی دمای محیط

جهت استفاده از ملات ضد اسید حتما به دمای محیط باید توجه کنید چرا که مایع نباید در معرض انجماد قرار بگیرد. همچنین زمان ماندگاری ترکیب اجرای ملات ضد اسید در دمای بالاتر از 80 درجه فارنهایت کاهش می یابد.

نکات مهم در کار ضد اسید

ابتدا باید طبق تعاریف و کاربردهای هر یک از ملات های ضد اسید یک سری داده اولیه همچون نوع ماده خورنده، میزان خوردگی و … به دست آورید.  سپس بر اساس اینکه ملات ضد اسید در معرض چه نوع ماده خورنده و به چه مدت زمانی قرار دارد می توان ملات بهتر را انتخاب کنید.

در مرحله بعد تمام اجزای ملات ضد اسید را براساس دستورالعمل آن و با نسبت اختلاط مشخص، به طور کامل مخلوط کنید. توصیه می شود اگر سطوح کار وسیع هستند حتما از همزن های مکانیکی استفاده شود چرا که نباید ملات دارای کلوخ باشد.

دقت داشته باشید عدم رعایت دستورالعمل و میزان نسبت های مخلوط باعث می شود کیفیت و کارایی اجرای ملات ضد اسید کم شود. به عنوان مثال چنانچه نسبت فیلر به رزین بیشتر باشد، باعث می شود ملات ضد اسید چسبندگی کمتری داشته باشد و نیز توانایی مرطوب کردن کاشی و آجر را نیز نخواهد داشت. مواد استفاده شده در ترکیب ملات ضد اسید قابل بازیابی نیست. باید دور ریخته شود همچنین نباید مایع را با مواد دیگر  مخلوط شده ملات اضافه کنید.

بعد از مخلوط کردن ترکیب نباید ملات در ظرف بماند بلکه باید ملات را در یک لایه نازک و در یک تخته ملات پهن کنید و حداکثر زمان انجام فرآیند باید 30 دقیقه در 73 درجه فارنهایت باشد. با توجه به اینکه ضخامت لایه به میزان مصرف بستگی دارد اما حداقل ضخامت اجرای ضد اسید باید 3 تا 4 میلی متر باشد.

نتیجه گیری

نکات زیادی در کار است و عدم رعایت هر یک از نکات و دستورالعمل ها، باعث می شود نتیجه اجرای ملات ضد اسید بی کیفیت و بدون کارایی مفید باشد. ملات ضد اسید عملکردهای مختلفی دارد به عنوان مثال مقاومت بالایی در برابر سولفات داشته و بیشترین کاربرد را در اتصال باند آجری در دودکش های بزرگ صنعتی دارد.

سوالات متداول

  1. انواع ملات اسیدی کدامند؟
    در این مطلب به طور کامل و دقیق انواع ملات های اسیدی گفته شده است. کاربردهای هر یک توضیح داده شده اند.
  2. کاربردهای ملات ضد اسید چیست؟
    در بسیاری از کارخانه ها از ملات ضد اسید استفاده می شود. در تولید اسید سولفوریک، دودکش ها، پوشش روی فولاد و بتن و … ملات ضد اسید کاربرد دارد.
  3. از کدام ملات ضد اسید می توان جهت نصب و بندکشی آجرها استفاده کرد؟
    ملات ضد اسید سیلیکاتی جهت نصب و بندکشی آجرها استفاده می شود.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =