کفپوش

سطوح بتن را چگونه تخریب یا ترمیم کنیم؟

کفپوش صنعت آریا » کفپوش بتن سخت رنگی » سطوح بتن را چگونه تخریب یا ترمیم کنیم؟
سطوح بتن

سطوح بتن را چگونه تخریب یا ترمیم کنیم؟

برخی از سازه‌ های بتنی برای رفع فرسایش نیاز به بازسازی یا روکشی دارند. گاهی این آسیب‌ ها در حدی است که با تعمیر قابل اصلاح نیستند و فقط وقت و هزینه را هدر می‌دهند. روش‌های مختلفی برای تخریب و ترمیم سطوح بتن مانند بتن سخت رنگی وجود دارد که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آن ها بپردازیم.

عوامل تخریب سطح بتن

یکی از عواملی که باعث تخریب سطح بتن میشود، سایش و فرسایش است که بتن را فرسوده می کند. برخی از مواردی که باعث سایش و فرسایش بتن می شود به شکل زیر می صورت میگیرد:

نمک های ذوب یخ

اگر سطح بتن در یک محیط یخ بزند می توانید برای کم اثر کردن یخ زدن، از نمک های ذوب یخ استفاده کنید. علاوه بر ایجاد خرابی های یخ زدگی بر روی بتن، موجب ایجاد برخی خرابی های سطحی هم می‌شود.

نفوذ نمک ها

نمک هایی که ته نشین می‌شوند در اثر تبخیر آبهای دارای املاح به وجود می آیند که این‌ عمل موجب تشکیل سایش و فرسایش بتن می شود و همچنین باعث ایجاد سرعت بخشیدن، زیاد شدن زنگ زدگی و خوردگی آرماتور بندی ها هم میشود.

عوامل تخریب سطح بتن

نفوذ نمک ها از عوامل تخریب سطح بتن

حملات کلریدی

زمانی که کلرید سطوح بتن از میزانی که تعیین شده‌ باشد زیادتر شود موجب ایجاد شکنندگی و خوردگی می شود. به طور کلی کلیرد ها به دو روش عمقی و سطحی که همراه با دلایلی همچون وجود نقاط کاتدی و آندی، وجود الکترولیت، فرایند اکسیژن رسانی و غلظت یون کلرید است.

یخ زدگی

یکی از عوامل تخریب بتن در صنعت یخ زدگی است که به مرور هم موجب تخریب بتن می شود. روش این فرآیند این گونه است که اگر حجم آب یخ زده بیشتر از حد امکان باشد و آب یخ بزند، باعث افزایش حجم بتن و ترک خوردن آن میشود.

حملات سولفاتی

یکی از عوامل تخریب سطوح بتن حملات سولفات هایی مانند منیزیم و سدیم است که نتیجه حاصل آن موجب تخریب کامل بتن می شود.

آیا میدانید ترمیم بتن شامل چه روش هایی می باشد؟

ترمیم سطح بتن به مجموعه روش‌ های موجود برای برطرف کردن عیب و نقص‌ های سطحی و عمقی بتن که شامل ترک خوردگی، پودر شدن، کرمو شدن، پوسته پوسته شدن، شوره زدن، تاول، تورق، پکیدن، تابیدگی میشود، گفته میشود که همچنین این روش‌ها با تعویض نواحی آسیب‌ دیده ازهزینه‌های اضافی و تخریب سازه‌های بتنی جلوگیری می‌کند.

عوامل موثر بر عیب و نقص بتن

  • آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی، سیل، زلزله، طوفان
  • جابجایی و تغییر شکل بتن به دلیل خصوصیات فیزیکی
  • عیب و نقص‌های سازه‌ای ناشی از خطا در طراحی معیارها
  • عیب و نقص‌های سازه‌ای ناشی از اجرای نامناسب سازه و عضوهای آن
عوامل موثر بر عیب و نقص بتن

بررسی عوامل موثر بر عیب و نقص بتن

آیا میدانید آسیب های رایج در بتن کدام هستند؟

آسیب بتن می تواند بر اساس علل شیمیایی و فیزیکی به صورت سطحی و یا عمیق صورت گیرد. از آسیب­‌هایی که در بتن ایجاد میشود می­‌توان شن‌ نما شدن، ترک بتن، ایجاد ترک­‌های مویین، بتن کرمو، فروریختگی، فرسایش، خوردگی آرماتور، ورقه ورقه شدن و نفوذ مواد شیمیایی را نام برد.

انواع روش های ترمیم کننده سطوح بتن

سطوح بتن پس از تخریب در اثر عوامل فیزیکی یا شیمیایی نیاز به ترمیم دارند، که در ادامه به شرح دو روش پرکاربرد می پردازیم.

ترمیم بتن به روش دوخت ترک

در این روش المان­ های دوخت فیبر کربن که به صورت خاصی با چسب اپوکسی سازه­ای درون شیارهایی که به منظور دوخت ترک ایجاد شده است، قرار می­‌گیرند. همچنین در این روش برای جهت ترمیم عمودی و یا افقی ترک­ ها با اندازه‌­های گوناگون و تقریبا در هر شرایطی می­‌توانید بهره ببرید.

ترمیم سطح بتن با استفاده از ملات ترمیم کننده ملات های ترمیم‌ کننده در دو نوع پایه پلیمری و پایه اپوکسی به کار برده میشوند. همچنین دارای ویژگی­ های مکانیکی بسیار عالی، مقاومتی بالا و چسبندگی خوب، انقباض قابل برگشت و بدون ایجاد ترک، مناسب بودن برای سطوح خشک و مرطوب و سهولت در اجرا، باعث شده است که این نوع از محصولات برای ترمیم سریع بتن گزینه­‌ی مناسبی باشند.

انواع روش های ترمیم کننده سطوح بتن

معرفی انواع روش های ترمیم کننده سطوح بتن

ترمیم بتن به روش تزریق اپوکسی

روش تزریق اپوکسی روشی به صرفه جهت ترمیم ترک­ های سازه‌ای، در دیوارها، دال­ ها، ستون­ ها و تیرهای بتنی و رساندن بتن به مقاومت قبل از ایجاد ترک است. نکته ای باید در استفاده از این روش در نظر بگیرید، شناسایی علت ایجاد ترک است، زیرا اگر نوع ترک مشخص نشود امکان دارد دوباره در بتن شکنندگی ایجاد شود.

نتیجه گیری

عوامل تخریب بتن امروزه به یکی از دغدغه های بزرگ تبدیل شده است و این مسئله علل مختلفی هم دارد. امیدواریم خواندن این مطالب برای شما مفید بوده باشد و در مورد تخریب و ترمیم سطح بتن اطلاعاتی کسب کرده باشید.

سوالات متداول

  1. ترمیم بتن چیست؟
    ترمیم بتن به مجموعه روش‌های موجود برای برطرف کردن عیب و نقص‌های سطحی و عمقی بتن که شامل ترک خوردگی، پودر شدن، کرمو شدن، پوسته پوسته شدن، شوره زدن، تاول، تورق، پکیدن، تابیدگی میشود، گفته میشود.
  2. انواع روش های ترمیم کننده سطح بتن کدامند؟
    ترمیم بتن به روش دوخت ترکر – ترمیم بتن با استفاده از ملات ترمیم کننده – ترمیم بتن به روش تزریق اپوکسی
  3. آسیب های رایج در بتن را نام ببرید؟
    در بتن آسیب ­‌های ایجاد میشود که می­‌توان به ترک بتن، فروریختگی، فرسایش، ایجاد ترک ­‌های مویی، بتن کرمو، ورقه ورقه شدن و نفوذ مواد شیمیایی به داخل آن اشاره کرد.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =