کفپوش

کفپوش پلی یورتان و اجرای انواع پلی یورتان

کفپوش صنعت آریا » کفپوش پلی یورتان و اجرای انواع پلی یورتان
کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان

اولین بار در سال 1937 و در کشور آلمان متریال پلی یورتان توسط اتو بایر و همکارانش تولید شد و در خلال جنگ جهانی دوم به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفت، در طی سالیان توسط افراد بسیاری بهبود یافت و در نهایت به آن صورت که امروزه می‌شناسیم مورد استفاده قرار گرفت. کفپوش پلی یورتان یکی از انواع کفپوش پلیمری است.

پلی یورتان یک ترکیب پلیمری است که که ساختار پیوند یورتانی دارد. این ماده با قدرت چسبندگی بالایی که دارد به راحتی بر روی بتن، فلز و حتی چوب می چسبد. این کفپوش می تواند هم از نظر اقتصادی برای مشتری مناسب باشد و هم از لحاظ زیبایی و کیفیت حرف اول را در بین کفپوش های تجاری و صنعتی بزند.

پلی یورتان ورزشی

کفپوش پلی یورتان ورزشی

پلی یورتان

امروزه به علت ویژگی‌ هایی از جمله: انعطاف پذیری بالا، قابلیت استفاده در دمای زیر صفر، قابلیت استفاده در محیط‌ های باز، مقاومت بالا در برابر سایش، ضربه گیری، مقاومت در برابر اسید و بازها و … یکی از پرکاربردترین کفپوش‌ های مورد استفاده در محیط‌های صنعتی می باشد. البته با توجه به حساسیت این کفپوش‌ ها نسبت به رطوبت پیشنهاد می‌شود در خصوص استفاده از این متریال در محیط مرطوب، ضمن استفاده از راهنمایی مشاورین با احتیاط بیشتری عمل شود زیرا واکنش این محصولات با آب باعث ایجاد فوم خواهد شد. بنابراین بهتر است برای نصب این کفپوش از تیم متخصص کمک بگیرید.

کفپوش پلی‌یورتان دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است که باعث می‌شود به راحتی قابل شستشو و تمیزکاری باشد. علاوه بر این، این کفپوش دارای خصوصیات ضد آب و ضد رطوبت است که باعث می‌شود به صورت کامل در برابر نفوذ آب مقاوم باشد و به طور کلی، دارای عمر طولانی باشد.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد کفپوش‌ های رزینی انواع مختلفی دارند. یکی از انواع پرکاربرد آنها، کفپوش‌ های پلی یورتان است. این محصول در محیط‌ های صنعتی مانند انبارها، سردخانه‌ ها، سالن‌ های تولید، سالن‌ های ورزشی روباز و سرپوشیده، پارکینگ ‎‌ها و نیز محل‌ های پر رفت و آمد بیمارستان‌ ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان چیست؟

می توان گفت این کفپوش از نوع پلیمرهای مهندسی است که کاربرد فراوان آن در صنایع تولیدات فوم و کفپوش های صنعتی می باشد. آنها دارای دو جزء می باشد و به دلیل کاربردها و جنس متفاوتی که دارد بسیار توانسته جای خود را در صنایع مختلف پیدا کند. رنگ پلی یورتان به پلاستیکی مایع گفته می شود آن هم در زمانی که مرطوب می‌باشد و همچنین با استفاده از این نوع رنگ می توان برای حفاظت از انواع زیادی از پروژه های صنایع دستی، از جمله صنایع چوبی بوده که باعث جلوگیری از هرگونه خراش و فرورفتگی می شود.کفپوش پلی‌یورتان به دلیل ویژگی‌های خود، به عنوان یک راه حل مناسب برای پوشش دادن سطوح پارکینگ‌ها، فضاهای صنعتی، بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و…، به کار می‌رود. این کفپوش دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سایش، ضربه و خوردگی می‌باشد. همچنین ،این کفپوش دارای خصوصیات قابلیت جذب صدا و نور نیز می‌باشد و برای استفاده در محیط‌هایی که به کنترل صدا نیاز دارند، مناسب است.

انواع کفپوش

رنگ پلی یورتان در سه نوع است

  1. مبتنی بر آب
  2. مبتنی بر نفت و روغن
  3. اصلاح شده مبتنی بر آب

مزایای کفپوش پلی یورتان

  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاومت حرارتی
  • کفپوش هایی با عمر طولانی و سخت
  • انعطاف پذیری
  • سطح بندی بهداشتی از طریق ساخت و ساز بدون درز
  • زهکشی خوب
  • ضد لغزش
  • مقاوم در برابر نور خورشید و اشعه UV
  • طرح و رنگ‌های مختلف
  • چسببندگی بسیار خوب به سطح زیرین مانند بتن

کاربردهای مختلف کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان را می‌توان در فضاهای بسیار مختلفی اجرا و پیاده‌سازی کرد.

  • پارکینگ
  • تولید و فرآوری مواد غذایی
  • سردخانه
  • محیط‌های ورزشی
کفپوش اپوکسی پلی یورتان

کفپوش اپوکسی پارکینگ

انواع کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان ورزشی

به دلیل اينکه این نوع کفپوش دارای انعطاف پذیری خوبی میباشد و همچنین در مقابل ضربه هم مقاومت بسیار خوبی دارد، به عنوان کفپوش سالن ورزشی گزینه فوق العاده ای به شمار می آید.

کفپوش پلی یورتان ضد جرقه

آنها قابلیت رسانایی ضد جرقه دارد و همچنین با عبور از الکتریسیته درون خود می‌تواند مانع ایجاد جرقه شود. به این خاطر در محیط هایی که ممکن است جرقه صدمات شدید و جبران ناپذیری داشته باشد می‌توانید از کفپوش پلی یورتان ضد جرقه استفاده کنید.

کفپوش پلی یورتان صنعتی

این نوع کفپوش به دلیل اینکه مقاومت خوبی نسبت مواد خطرناک شیمیای و صنعتی دارند میتوانند گزینه بسیار مناسبی برای مکان های صنعتی باشند.

کفپوش پلی یورتان ضد باکتری

کفپوش ضد باکتری به طور یکپارچه، کاملا صاف و بدون درز می باشد و از آن در کفپوش بهداشتی و بیمارستانی به کار برده می‌شود. این کفپوش در رنگ های مختلف اجرا می‌شود و به علت مقاومت مکانیکی بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای مکان های پر ترافیک باشد.

قیمت کفپوش پلی یورتان چطور محاسبه می‌شود؟

هزینه نهایی پروژه اجرای این کفپوش ها معمولا بر پایه پارامترهایی مانند متریال مصرفی، ضخامت اجرا، کفسازی قبلی و متراژ فضا تعیین می‌شود.

اجرای کفپوش پلی یورتان

اجرای کفپوش پلی یورتان همانند اجرای کفپوش اپوکسی نیازمند فردی است که بارها این کار را انجام داده و در این زمینه تجربه دارد. به طور کلی کفپوش پلیمری باید روی سطحی اجرا و نصب شوند که سطح کاملا هموار و یکدست باشد و برآمدگی و پایین رفتگی نداشته باشد.

این کفپوش ها به دلیل کشش و کشسانی بودن بیشتر نسبت به کفپوش های اپوکسی در زمین های ورزشی و بازی نیز استفاده می شوند. همچنین اجرای این کفپوش ها در حال حاضر در پارکینگ های بسیار بزرگ نیز انجام می شود چراکه ظاهر این پارکینگ ها بسیار باید زیبا و قابل توجه باشد، پلی یورتان به دلیل داشتن رنگ هایی بسیار متنوع در کف سازی و سطوح این پارکینگ ها استفاده می شود. حال مراحل اجرا و نصب کفپوش پلی یورتان را به شما دوستان در ادامه آموزش می دهیم:

  • ابتدا محیطی که میخواهید این کفپوش را اجرا کنید، کاملا از هر گونه رطوبت و گرد و غبار و وجود روغن و مواد شیمیایی پاک می کنیم.
  • در مرحله بعد، باید کفسازی انجام شود و تمامی سطح کف هموار و یکدست شود. این کار با استفاده از دستگاه های مخصوص نیز می تواند انجام گیرد.
  • در این مرحله مواد پرایمر بر پایه ی پلی یورتان در لایه ی اول بر روی سطح قرار می گیرند. این ماده ویسکوزیته کمتری نسبت به مواد دیگر دارد. این مرحله بسیار مهم است زیرا چسبندگی این کفپوش کاملا به این مرحله و کیفیت پرایمر استفاده شده برمی گردد.
  • این مرحله، مرحله ی اخر نصب کفپوش می باشد و در این بخش رزین پلی یورتان بر روی سطح قرار می گیرد. روکش پلی یورتان دارای دو بخش هاردنر و رزین می باشد و بسیار مقاومت بالایی دارند. در این مرحله می توان از الیاف پلیمری فایبرگلاس  نیز استفاده کرد. این لایه اهمیت بالایی در مقاومت و میزان تحمل پذیری کفپوش از لحاظ مکانیکی دارد.

رنگ پلی یورتان مبتنی بر آب

از نظر زیبایی، براق زیبا تر از بقیه حالات بوده و فرم براق برای پروژه هایی است که می خواهند سطح کفپوش پلی یورتان به صورت شیشه ای نمایش داده شود و در نگاه به کف پوش، شفاف به نظر برسد و در حالی که یک پلی یورتان نیمه براق باشد نسبت به سطح براق، مزایای بیشتری داشته و فقط یک کمی از درخشش سطح براق کمتر است. حال نوع سوم، آنها ساتن دارای ظاهری کاملا مات است که نگه داری و نظافت این نوع راحت تر از دو نوع دیگر است. با این حال، سطح بسیار براق نوع اول ممکن است خراش یا هر گونه آسیب کوچکی را به راحتی نشان دهد.

برای بهبود رنگ، شما می توانید هر دو نسخه داخلی و خارجی از رنگ پلی یورتان را ترکیب کرده که نسخه خارجی فرموله شده، به پروژه داخلی اضافه می شود و  از عناصر متفاوت به کار رفته در نوع خارجی نیز  استفاد می شود در حالی که نسخه بیرونی را می توان در پروژه های داخلی استفاده کرد، نسخه داخلی پلی یورتان حفاظت کافی را نداشته و مناسب برای به یک پروژه در فضای باز نیست.

پلی یورتان مبتنی بر آب بهترین انتخاب برای پروژه های است که نمی خواهد در معرض گرما و یا مواد شوینده باشند، حفاظت از سطح به تازگی ایجاد شده و این که رنگ کفپوش پلی یورتان تغییر نکند، کمی دشوار است. خشک شدن رنگ سطح ، در نوع مبتنی بر آب بسیار سریعتر از نسخه های مبتنی بر نفت است، اما همچنین می توان گفت نسخه گران تری است. پلی یورتان براق دو ساعت طول می کشد تا خشک شود، در حالی که یورتان ساتن چهار ساعت طول می کشد.

ماستیک پلی یورتان دو جزئی

به عنوان درزگیر انعطاف پذیرو با دوام در درزهای انبساط و اجرایی زیر مانند : جاده های بتنی، محیط پارکینگ ها و اتوبان ها، خیابان ها، سقف ها، بالکن ها، پارکینگ ها، پارکینگ های طبقاتی، کانال های آبرسانی، منابع ذخیره آب آشامیدنی و درز  بین دو ساختمان در پشت بامها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب.

موارد مصرف ماستیک دو جزئی

مخصوص آببندی مخازن آب آشامیدنی و استخرهای ذخیره آب و سد ها

خصوصیات و مزایا

  • مقاوم در برابر آب دریا و فاضلاب
  • مقاوم در برابر شرایط جوی
  • چسبندگی بسیار خوب به بتن، چوب، آهم
  • بدون شره تا بالای +80 درجه سانتی گراد
  • حفظ انعطاف پذیری در دمای پایین

دستورالعمل مصرف

شرایط حدودی درزها باید به شرح زیر باشد:

حداقل عمق درز: 10 mm

برای درزهای انبساط

نسبت عرض به عمق: 1 الی 5 :1  سانتی متر: 1 سانتی متر

برای درزهای اجرایی

نسبت عرض به عمق: 1 الی  2.5: 1 سانتی متر

آماده سازی سطوح: تمام سطوح باید تمیز، خشک و عاری از هرگونه ذرات سست چسبنده باشد.

نحوه ذوب کردن: بوسیله دیگ دوجداره یا بوسیله دو عدد بشکه که داخل هم قرار بگیرند و اطراف بشکه روغن حرارتی ریخته گردد و تا دمای  140  تا 180 درجه سانتی گراد حرارت داده شود تا ماستیک درون بشکه ذوب شود. حرارت نباید از 190 درجه سانتیگراد بالاتر رود. (اندازه گیری درجه حرارت بوسیله ترمومتر قابل کنترل می باشد.)

آیا میدانید کفپوش پلی یورتان چه تفاوتی با کفپوش اپوکسی دارد؟

هر دو کفپوش از پرکاربردترین مواد پوشش مصرفی در ایران و یا در جهان میباشند. به یکی از تفاوت های مهم آن ها که می‌توانیم اشاره کنیم این است که کفپوش های پلی یورتان مقاومت نوری و سایشی بهتری نسبت به اپوکسی دارند ولی سختی آن کمتر میباشند. به دلیل اینکه این کفپوش مقاومت نوری بیشتری دارد در مصارف بیرونی هم انتخاب بهتری دارد و بر خلاف کفپوش اپوکسی با مشکلات و پدیده های گچی شدن مواجه نمی‌ شود.

از دیگر تفاوت های این دو کفپوش به رفتار و مقاومت آن ها در برابر مواد شیمیایی هم می‌توانیم اشاره کنیم. به طور مثال این کفپوش مقاومت بالایی در برابر لاکتیک اسید دارد و این موضوع موجب می‌ شود که انتخاب مناسبی در صنایع غذایی داشته باشد ولی در صورتی که کفپوش اپوکسی با قرار گرفتن در معرض لاکتیک اسید باعث زردی و خوردگی می‌شود.

کاربرد پلی یورتان

پلی یورتان جهت مصارف بیرونی (out door) و در معرض UV استفاده از این پوشش باعث عمر بالا تر سیستم پوششی و در نهایت سازه می گردد. استفاده این پوشش بر روی آستری و میانی های مناسب و سازگار ضد خوردگی در سایت ها و محیط ها با شرایط مختلف جوی توصیه می گردد. استفاده در شرایط حاد اسیدی توصیه نمی گردد. این پوشش چسبندگی خوبی به اکثر فلزات دارد. به همین دلیل کفپوش پلی یورتان دارای محبوبیت زیادی می باشد.

پوشش سازه های فلزی و دریایی، پل ها، سطوح خارجی تانک ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، پوشش نهایی جهت محافظت ساختار فلزی در در محیط های حاد و خورنده ای که ثبات فام و براقیت ضروری می باشد، در ساختارهای فلزی در صنایع شیمی و پتروشیمی، نیروگاه ها و تصفیه فاضلاب عرشه و بدنه کشتی ها کاربرد دارند.

ویژگی های کفپوش پلی یورتان

  • این کفپوش پلی یورتان به عنوان آخرین لایه، محافظت از سطح و لایه های زیرین سیستم پوششی را در برابر شرایط جوی بعهده دارد.
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش ( uv) مشخصه بارز این رنگ است. انعطاف پذیری و سختی بالا، باعث کارایی فوق العاده در شرایط مکانیکی دشوار شده است.
  • چسبندگی و سختی بالا بر روی سطوح فلزی .
  • مناسب عالی در مقابل اشعه UV
  • تامین دوام عالی در محیط های دریایی و صنعتی
  • مقاوم در برابر آب، ضربه و سایش
  • پایداری بسیار خوب در برابر تغییرات آب و هوایی و محیط های جوی حاد.

آماده سازی و مراحل پاشش پلی یورتان

سطح زیر کار باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی، چربی، روغن، و رطوبت باشد. عمل تمیز کاری توسط شوینده های مناسب انجام می شود. در صورتی که رنگ مستقیماً بر روی سطح اعمال می شود، ابتدا سطح را کاملاً آماده سازی نمائید.

پس از آماده سازی سطح پلی یورتان ، اجراء رنگ را نسبت اختلاط معین (مطابق دستور العمل) مخلوط نموده و با همزن مناسب کاملاً هم بزنید تا یک ترکیب یکنواخت و یکدست حاصل شود. جهت رقیق نمودن و تنظیم ویسکویته رنگ، تینر به تدریج به رنگ اضافه نموده و به هم بزنید تا ترکیب یکنواختی حصل شود. این رنگ توسط اسپری بدونه هوا، اسپری هوا، روش های غوطه وری، پاشش الکترو استاتیک، قلم مو و غلطک قابل اعمال است. قسمت های رنگ نشده و آسیب دیده در مساحت های کم با قلم مو ترمیم می شوند.

  • در محیط های بسته تهویه هوا در خلال اعمال رنگ ضروری است. پس از اتمام کار، کلیه تجهیزات را با تینر شستشو دهید.
  • درجه حرارت محیط در طی مراحل رنگ امیزی بین 10 تا 50 سانتی گراد باشد.
  • فام: سفید (و فام های متنوع)
  • براقیت: نمیه براق
  • تعداد اجزاء: دو جزئی
  • نسبت اختلاط وزنی: A/B =100/17
  • زمان مجاز مصرف پس از اختلاط اجزاء: 8hr
  • درصد جامد حجمی: (A+B) 55%
  • دانسیته: (A+B) 1.35 gr/cm3 ± 0.05
  • ضخامت پیشنهادی فیلم خشک: میکرون 60-50
  • پوشش تئوری با ضخامت پیشنهادی: 8 m2 /Lit
  • زمان خشک شدن سطحی: 2 hr
  • زمان خشک شدن عمقی: 8hr
  • زمان خشک کردن کامل: 14 days
  • زمان لازم برای اعمال پوشش بعدی: —
  • روش سخت شدن: تبخیر حلال و واکنش شیمیای
  • حلال رقیق کننده: T-4500

نتیجه گیری

میدانید که کفپوش پلی یورتان به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در بسیاری از مناطق مختلف هم کاربرد های بسیاری دارد. ما قصد داشتیم در این گزارش شما را با کفپوش های پلی یورتان، انواع، مزایا و کاربرد آن آشنا کنیم که امیدواریم از خواندن این مقاله مطالب مفیدی هم کسب کرده باشید.

سوالات متداول

  1. کفپوش پلی یورتان چیست؟
    این کفپوش ها از انواع کفپوش های پلیمری میباشد که با قدرت چسبندگی بالایی که دارد به صورت خیلی راحت روی چوب، فلز و بتن میچسبد.
  2. کفپوش پلی یورتان در کجاها کاربرد دارد؟
    در پوشش های سطوحی که در معرض ضربه شدید قرار می گیرند، پوشش کارگاه و کارخانه ها، کفپوش های بیمارستان ها و سالن ورزشی، کفپوش های مراکز تجاری و کفپوش پارکینگ های عمومی و منازل به کار برده می‌شود.
  3. انواع کفپوش های پلی یورتان کدامند؟
    پلی یورتان ورزشی، صنعتی، ضد باکتری و ضد جرقه از انواع کفپوش های پلی یورتان میباشند.
4.9/5 - (27 امتیاز)

4 Comments

  1. میثم گفت:

    کفپوش پلی یورتان ضد آب هست؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      بله کفپوش پلی یورتان ضد آب است و از نفوذ آب و رطوبت به زیر کفپوش جلوگیری می کند.

  2. آسیاسازه گفت:

    آیا کفپوش پلی یورتان قابلیت نصب بر روی سطوح ناهموار را دارد؟

    • کفپوش صنعت آریا گفت:

      برای نصب کفپوش پلی یورتان بر روی سطوح ناهموار به دقت و توجه بیشتری نسبت به نصب بر روی سطوح صاف نیاز است. در برخی موارد، قبل از نصب کفپوش پلی یورتان، نیاز به تهیه محیط مناسب و اصلاح سطح آن با استفاده از روش‌هایی مانند ایجاد لایه زیرین برای تراز کردن سطح و یا استفاده از مواد پر کننده دارای خصوصیات مشابه با پلی یورتان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =

کفپوش اپوکسی

ارائه انواع کفپوش اپوکسی با متریال بالا

رزومه ما

با مشتریان ما آشنا شوید

گواهینامه ها و افتخارات ما

بین المللی و داخلی

کد رال اپوکسی
کد رال رنگ