کفپوش

مشکلات محتمل کفپوش اپوکسی

کفپوش صنعت آریا » کفپوش اپوکسی » مشکلات محتمل کفپوش اپوکسی
مشکلات محتمل کفپوش اپوکسی

مشکلات محتمل کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی نیز مانند کفپوش های دیگر در اثر عوامل محیطی دچار مشکلاتی می شوند. برای جلوگیری از این ایراد ها در مرحله اول اجرای اصولی و انجام اقدامات پیش از اجرا آنها اولویت دارد و در مرحله بعدی روش آزمون کیفیت بتن نیز وجود دارد تا کمترین مشکلات در کفپوش اپوکسی به وجود بیاید.

مشکل ایجاد حباب های سر سوزنی Pinhole 

حباب های سر سوزنی متداول ترین عیب و مشکل سطحی کفپوش اپوکسی است که به صورت قارچ گونه در روی سطح ظاهر می شود. یکی از دلایل  تشکیل این حبابها،حبس هوا در حین اختلاط جزء A و B به وسیله میکسر است.

در واقع اگر اختلاط با میکسری که دور آن بیش از RPM600 باشد، این پدیده رخ می دهد. خروج این حباب ها و یا ترکیدن آن ها بعد از اجرا با مشکل مواجه می شود. بنابراین از مشکلات کفپوش اپوکسی می توان به وجود، میکسر از نوع پروانه ای و در محدوده 500-300 دور در دقیقه مخلوط گردد، اشاره کرد. ضمنا نحوه اختلاط نیز از پایین به بالا و یکنواخت و کامل به نحوی انجام پذیرد که باعث کنده شدن تمامی مواد از گوشه ها شود، رفع این مشکل تا حدی امکان پذیر میگردد.

انجام روکش در دمای پایین نیز باعث بروز این مشکل می شود. زیرا در اثر اختلاط دو جزء به دلیل ویسکوزیته بالا حبس هوا داخل مخلوط مواد زیاد می شود و امکان خروج هوا نیز قبل از کیورینگ اتفاق نمی افتد. به همین دلیل بایستی قبل از انجام روکش، مواد پیش گرم شوند، تا ویسکوزیته مواد پایین آمده و خروج هوا آسان گردد. اگر حباب در سطح خیلی شدید باشد حتما بایستی ترمیم و اصلاح گردد. روش اصلاح آن سمباده کاری (belt sander) به کمک سمباده 100 مش و سپس وکیوم کامل سطح، تمیز نمودن و روکش مجدد آن می باشد.

مشکل ایجاد حباب و حفره ناشی از ترکیدگی حباب ها (crater)

اساسا حباب ناشی از خروج گاز و یا هوا بعد از اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سطح بتون بر روی روکش ایجاد می گردد که از مشکلات کفپوش اپوکسی می باشد. حال این پدیده خروج گاز ممکن است ناشی از خروج حبس هوایی باشد. در زمان اختلاط و آماده سازی مواد به وجود آمده و یا به دلیل گرمازا بودن واکنش گیرایش مواد در فرایند سخت شدن و نهایتا هوای موجود در منافذ های بتون باشد. پس از اعمال روکش، هوا به روکش نیرو وارد آورده و فضایی را ایجاد می نماد. در زمان خروج از سطح روکش این حباب های هوا ترکیده و حفره های گاها بزرگ ایجاد می کند.

عامل اصلی ایجاد حباب ها

عامل اصلی ایجاد تاول ویا حفره های بزرگ به کیفیت بتون و منافذ موجود در آن مربوط است. بهترین روش جهت کاهش این مشکل آب بندی منافذ بتن و استفاده از پرایمر مناسب جهت نفوذ عمیق آن در بتون می باشد. زیرا پرایمر ضمن آببندی بتن هوا را نیز از سیستم خارج می نماید.

ضمنا اگر کیفیت بتن پایین باشد.  قطعا این مشکل کاملا برطرف نمی شود و اثر حباب بر جا می ماند. روش آزمون کیفیت بتن نیز به کمک چکش عملی و قابل تشخیص است که با انجام آن از مشکلات کفپوش اپوکسی کاسته می شود.
برای این کار با چکش بر روی سطح بتون ضربه آهسته  وارد نموده و در صورت پوکی، صدای پوکی شنیده می شود. همچنین اگر اجرای روکش بر روی سطحی از بتون که در معرض مستقیم نور خورشید باشد به دلیل بالا رفتن درجه حرارت سطح بتن منجر به تشکیل حباب خواهد شد.
به همین دلیل توصیه می گردد که اجرای این نوع از سطوح در اوایل صبح یا غروب انجام پذیرد.

بریدگی و ترک خوردگی

بریدگی و ترک خوردگی یکی از مشکلات رایج در کفپوش اپوکسی است. این مشکل معمولاً به دلیل عدم تمیز کردن سطح قبل از پوشش دادن، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای تمیز کردن سطح، عدم توجه به رطوبت سطح قبل از پوشش دادن، عدم توجه به دمای محیط و همچنین عدم توجه به نسبت صحیح مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند پوشش دادن رخ می‌دهد.

زرد شدن کفپوش

زرد شدن کفپوش اپوکسی نیز یکی دیگر از مشکلات رایج است. این مشکل معمولاً به دلیل تماس با نور خورشید، تماس با مواد شیمیایی، عدم توجه به نسبت صحیح مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند پوشش دادن و همچنین عدم رعایت دمای محیط و رطوبت هوا رخ می‌دهد.

 جداسازی کفپوش

جداسازی کفپوش اپوکسی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در این نوع کفپوش رخ دهد.

این مشکل معمولاً به دلیل عدم تمیز کردن سطح قبل از پوشش دادن، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای تمیز کردن سطح، عدم توجه به رطوبت سطح قبل از پوشش دادن، عدم توجه به دمای محیط و همچنین عدم توجه به نسبت صحیح مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند پوشش دادن رخ می‌دهد.

عدم التصاق کفپوش

عدم التصاق کفپوش نیز یکی از مشکلاتی است که ممکن است در کفپوش اپوکسی رخ دهد. این مشکل معمولاً به دلیل عدم تمیز کردن سطح قبل از پوشش دادن، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای تمیز کردن سطح، عدم توجه به رطوبت سطح قبل از پوشش دادن، عدم توجه به دمای محیط و همچنین عدم توجه به نسبت صحیح مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند پوشش دادن رخ می‌دهد.

 عدم یکنواختی رنگ

عدم یکنواختی رنگ نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در کفپوش اپوکسی رخ دهد. این مشکل معمولاً به دلیل عدم تساوی تراکم پوشش، عدم توجه به رطوبت سطح قبل از پوشش دادن، عدم توجه به دمای محیط و همچنین عدم توجه به نسبت صحیح مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند پوشش دادن رخ می‌دهد.

چند نکته برای جلوگیری از ایجاد مشکل در کفپوش

  • سطح قبل از پوشش دادن باید به خوبی تمیز شود.
  •  مواد شیمیایی مناسب برای تمیز کردن سطح باید استفاده شود.
  • رطوبت سطح باید به خوبی کنترل شود.
  • دمای محیط باید در محدوده مناسب باشد.
  •  نسبت صحیح مواد شیمیایی باید رعایت شود.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =