کفپوش

تفاوت کفپوش بتنی با کفپوش اپوکسی

کفپوش صنعت آریا » کفپوش اپوکسی » تفاوت کفپوش بتنی با کفپوش اپوکسی
تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی

تفاوت کفپوش اپوکسی با کفپوش بتنی

میدانید که در حال حاضر یکی از جلوه هایی که باعث زیبایی و دوام در مکان هایی مانند آپارتمان، سالن های اجتماعی، فضای باز، مرکز تجاری، شرکت های صنعتی و… میشود کفپوش ها هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا، کاربرد و تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی آشنا کنیم. در ابتدا لازم است اطلاعاتی را درباره بتن سخت و کفپوش اپوکسی در اختیار شما قرار دهیم.

کفپوش اپوکسی و مقاومت شیمیایی آن

اپوکسی نوعی ماده پلیمری است که با فرمولی ویژه و همراه با واکنش های شیمیایی خاصی از ترکیب رزین اپوکساید و سخت کننده پلی‌آمین به دست می‌آید. همچنین این ماده از لحاظ مکانیکی بسیار قوی میباشد و میتواند در برابر مواد شیمیایی مقاومت زیادی از خودش نشان دهد.

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی کفپوشی بسیار سبک و کم حجم است که می تواند از گرد و غبار جلوگیری کند. یکی از مزایای مهم آن این است که خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی دارد. این کفپوش از جذب آب و دیگر مایعات می‌تواند جلوگیری کند. همچنین در مقایسه با محصولات مشابه دارای قیمت مناسب تری هم میباشد.

دارای مقاومتی بالا در برابر سایش، ضربه، مواد شیمیایی و قلیایی و در اماکن بهداشتی که کار شست و شو راحت تر باشد مورد استفاده قرار میگیرد. از خصوصیات دیگر کفپوش اپوکسی می توان به مقاومت فشاری بسیار بالای آن اشاره کرد که مقاومت بتن را در برابر ضربه تا 7 برابر افزایش می دهد. در ادامه بعد از معرفی بتن سخت به تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی می پردازیم.

مزایای کفپوش اپوکسی

مزایای کفپوش اپوکسی در صنعت

بتن سخت چیست؟

بتن سخت به نوعی کفپوش گفته میشود که از سیلیس، مواد معدنی و رنگدانه تشکیل شده است. سنگدانه های به کار رفته در این بتن بسیار مستحکم است و به خصوص در برابر فرسایش هم بسیار مقاوم هستند. با دانستن تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی، انتخاب نوع کفپوش مناسب محل راحت تر می باشد.

استفاده از بتن سخت پودری به عنوان کفپوش و کف سازی مزایا دیگری هم دارد، علاوه بر ماندگاری بالا و مقاوت در انواع رنگی هم تولید می شود که در بسیاری از ساختمان ها و مراکز کاربرد دارد.

ویژگی های بتن سخت

بتن سخت دارای یک پوشش بسیار با دوام است و از آن در مناطق صنعتی که ماشین آلات سنگین زیادی رفت و آمد دارند، استفاده میشود. مواد تشکیل دهنده این بتن بسیار ارزان و قابل دسترس است. همچنین پوشش این بتن در برابر درجه حرارت بسیار بالا است و در برابر باد و آب دارای مقاومت خوبی دارد. از دیگر ویژگی های بتن سخت این است که هزینه نگهداری بسیار کمی هم دارد.

کاربرد بتن سخت

  • ساخت کفپوش نیروگاه ها و سردخانه ها
  • پایانه های مسافربری
  • کف سازی فرودگاه و سوله انبار
  • کفپوش کارواش ها و پارکینگ های عمومی
  • پارک و میدان و پیاده رو ها
  • محوطه سازی مجتمع های تفریحی و تالار عروسی
کاربرد بتن سخت

کاربرد بتن سخت در کفپوش

مزایای استفاده از بتن سخت

  • سطحی بدون درز ایجاد می کند
  • ترک نمیخورد و نمیشکند
  • خاصیت ضد آب بودن دارد
  • دارای رنگ های متنوع میباشد
  • مقاومت در برابر فشارهای دینامیکی و استاتیکی
  • در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم استپ

آشنایی با معایب بتن سخت

اگر شیشه و یا هر ماده ظریف دیگری روی سطح بتنی بیفتد، دچار آسیب شدیدی میشود. پس به طور کلی بتن سخت پوشش مناسبی برای استفاده در فضاهایی مانند آشپزخانه نمی باشد. یکی از معایب دیگر آن، کم بودن خاصیت عایقی آن است. یعنی در یک صبح سرد زمستانی سطح کف برای تماس بدن  بسیار سرد می باشد، مگر در صورتی که یک سیستم گرمایشی مناسب در کف تعبیه شده باشد.

همچنین از دیگر معایب و تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی می توان به زمان که بتن خیس می شود اشاره کرد، زیرا منجر به لغزنده شدن سطح می شود، مخصوصا اگر سطح آن مرطوب باشد. در نتیجه پوشش بتنی در فضاهای با تردد، که شامل حمام و آشپزخانه میباشد بسیار نامناسب است.

مقایسه کفپوش اپوکسی با بتن سخت

کفپوش اپوکسی حساسیت ظاهری بیشتری نسبت به بتن سخت دارد. با اینکه سطحی زیبا و براق دارد ولی در صورتی که دچار آسیب شود بیشتر خودش را نشان میدهد که بایستی حتما ترمیم صورت گیرد، اما بتن سخت با ظاهر مات خود کمتر آسیب دیدگی را نشان میدهد. همچنین کفپوش اپوکسی در برابر نور خورشید و UV اصلا مقاوم نیست و از بین می رود.

 مقایسه کفپوش اپوکسی با بتن سخت

مقایسه کفپوش اپوکسی با کفپوش بتن سخت

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، باعث می‌شود مقایسه کفپوش اپوکسی با بتن سخت، تصمیم گیری را برای شما راحت ترمی کند و شما می توانید آگاهانه تر کفپوش مورد نظر خود را انتخاب کنید. لازمه این انتخاب دانستن تفاوت کفپوش بتنی با اپوکسی است. همچنین برای مشاوره می توانید از متخصصین ما کمک بگیرید.

سوالات متداول

  1. معایب بتن سخت چیست؟
    اگرهر ماده ظریفی روی سطح بتنی بیفتد، دچار آسیب شدیدی میشود. پس بتن سخت پوشش مناسبی برای استفاده در فضاهایی مانند آشپزخانه نیست. همچنین زمانی که بتن خیس می شود، منجر به لغزنده شدن سطح می شود، مخصوصا اگر سطح آن مرطوب باشد، پس در فضاهای با تردد مثل حمام و آشپزخانه هم نامناسب است. یکی از معایب دیگر آن، خاصیت عایقی کم آن است.
  2. کفپوش اپوکسی چیست؟
    اپوکسی نوعی ماده پلیمری است که با فرمولی ویژه و همراه با واکنش های شیمیایی خاص از ترکیب رزین اپوکساید و سخت کننده پلی‌آمین به دست می‌آید.
  3. بتن سخت چه مزایایی دارد؟
    سطحی بدون درز ایجاد می کند، ترک نمیخورد، خاصیت ضد آب دارد، دارای رنگ های متنوع میباشد، مقاومت در برابر فشارهای دینامیکی و استاتیکی و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم است.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =